lørdag den 31. august 2013

Nedfaldsæbler

Sikke det har blæst i dag - og hvorfra vinden er kommet ses tydeligt på alle ærteblomsterne. De er efterhånden lidt lange og ranglede - og ret nemme for vinden at få fat i.


Ret heldigt, så er æbletræets æble-tunge grene lige i nærheden, og klar til hjælp. Så nu læner ærteblomsterne sig i æblegrene, og det giver dem lidt støtte.


Desværre kan æbletræet ikke holde sin egen frugt. Der er æbler over alt i haven - alle tænkelige og utænkelige steder. I hundenes vandskål og i stolene.....


Og i zinkkarrene.... ikke så rart da vandet bliver dårligt ret hurtigt.


Så vi samler op - næsten hver dag. Hvepsene er hurtige til at gå i gang med at guffe i sig - og en hvepse fyldt have er ikke så heldigt, når vi også har hundene som går rundt derude.


Bunddække-æblerne er ikke nemme at se - for bedene er jo tæt beplantede. Men hvepsene skal nok finde dem, og så sidder der dér og gemmer sig.
Æblerne er desværre langtfra alle gode - har fundet 4 spiselige i dag, og samlet 2 spande som bare skal væk. Kunne ellers godt tænke mig at lave æblegrød... og kage.. og og og..


Og her..... en helt ny variant af "Syrenprinsessen" - nu med frugt. Æblet er spiddet på en lille gren, og dér sad den faktisk ret godt fast.


Ja vi skal passe på når vi går derude. Lukla har fundet ud af, at det måske ikke er smart at ligge lige under træet - dét og den lidt faldene temperatur er nok grunden til at hun nu oftere lægger sig i Orangeriet igen.


Og se så liiiiiige hvad jeg faldt over i dag. Det fineste lille lam - ret identisk med de to andre som jeg har. Så nu har jeg trillinger ♥ Ja - jeg manglede jo ikke lige et lam mere, men tanken om at jeg så kunne ha´ mig en hel lille flok, så kom han med hjem.
Måske han får lov at flytte videre igen på et tidspunkt - men så skal jeg nok fortælle jer det :-)


*Fortsat god weekend*

10 kommentarer:

  1. Her har vi også masser æbler i haven.
    De skal bruges til gode sager i køkkenet.
    Desværre er det madæbler så de er ikke lige til at spise.
    Ønsker dig en god søndag.
    Klem Lonni

    SvarSlet
    Svar
    1. God formiddag Lonni
      Jeg tænker ofte at jeg gerne ville have at vores var madæbler - de smager af mere som fx. grød. Og dét er vi glade for at lave.
      Men generelt - så vil vi vel gerne bare ha´ lidt af det vi ikke har i forvejen :-)
      Også rigtig god søndag til dig.
      Mange knus Susan

      Slet
  2. Vi har også mange nedfaldsæbler. Det er ikke en særlig rar fornemmelse når man bare smider dem ud, men det gør vi altså med alle dem der er meget stødt. Hos os spiser hundene et par æbler hver dag. Og vi har heldigvis slet ingen hvepse i år. Det er - som sædvanlig - nogle dejlige billeder du viser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha Nana... Nu du fortæller om dine hunde der spiser æbler, så kommer jeg i tanke om at Sherpa for mange år siden også havde en ide med at tage æblerne med ind under sofabordet. Ikke spise dem.. nej nej.. men bare med ind :-)
      Men det er da klogt at de spiser dem.. det er jo sundt for dem :-)
      Dejligt at I ikke har hvepse.... hvordan har I da fået arrangeret det?
      Mange sensommerhilsner fra Susan

      Slet
  3. Det er simpelthen så ærgerligt når den trælse blæst ødelægger sensommerens høst af frugt... :0( Jeg plejer at være på æblerov i diverse læhegn rundt omkring, jeg håber dog stadig på plukkesucces til kager og æblegele... :0) I dag står den på regnvejr her i det sønderjyske, men vi må ikke klage, vi trænger. Jeg kan ikke få min mand overtalt til at vi skal havevande, så det har desværre sat sine spor hos mine roser og stauder, selv om jeg har været meget flittig med vandkanderne, men det har ikke været nok... Tror en fridag i denne uge skal bruges på at få ryddet op og pudset haven, og gjort den lidt sensommer og efterårsklar... :0) I stedet kan jeg glæde mig over at jeg med stor hygge og fornøjelse fik afholdt et bette loppemarked her på min matrikel sammen med 5 andre loppetanter.... :0) Det gav et par gode kroner til lidt nyt lækkert tøj, ikke så ringe endda... :0) Rigtig go søndag herfra... :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Heidi.
      Loppemarked... hvor herligt. Jeg elsker den slags - det er skønt for både den der sælger og den der får lov at gå på "jagt". Dejligt at I havde en god dag - og lækkert nyt tøj er da herligt.
      Vanding... ja det kan jo kræve noget vand hvis der er meget at passe. Har du nogen mulighed for at opsamle vand nogen steder? Der kan egentligt samles ret meget vand - og det er jo ganske gratis.
      Mange aftenhilsner fra Susan

      Slet
  4. Skønt lille lamseben du har fået, måske er det i familie med mit :)
    Nedfaldsæbler har vi også her, den røde Annanas taber dem alle sammen tror jeg, og desværre er der ormehuller i... og hvad er endnu værre, jeg havde en lille spirekasse med glaslåg til at stå på et arbejdsbord i nærheden af æbletræet, og behøver jeg at fortælle, at der nu er et stort hul i låget, der hvor et stort æble har ramt ---- dumme mig, jeg havde endda tænkt på at flytte kassen, men ikke fået gjort det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi. Familie.. det kan da godt være :-)
      Ja som jeg skriver, så manglede jeg jo ikke lige ét mere. Men hvem kan modstå sådan en lille fyr? Ikke mig :-)
      Hvor er det ærgerligt med din spirekasse. Øv osse... Det var da virkelig også uheldigt, ofte rammer de i en vinkel så de ikke gør skade. Kan du ikke så sat nyt glas i?
      Fortsat god aften.
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  5. Hei på deg!
    Så masse herlige epler!!
    Skulle gjerne hatt mange epletrær i hagen, elsker epler:)
    Må vel vokte seg så en ikke får dem i hode...
    Herlige bilder:))
    Ønsker deg en fin ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alva
      Du kan tro jeg også er glad for æblerne - ofte er de bare ikke særligt gode.
      Man skal være hurtigt til at samle ind - og så er det bare at håbe på at dem man finder ikke er dårlige allerede.
      Mange hilsner fra Susan

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.