mandag den 10. december 2018

Cedertræer

Jeg bliver nogen gange spurgt til cedertræerne - om de kan li´ at stå i krukkerne, om de vokser - og ja om de overhovedet kan overleve. Og jeg har egentligt gode erfaringer - men også et par knap så gode. Og billeder er jo ret gode til at fortælle en "gro-historie" så jeg har været i de gamle indlæg og fundet billeder som viser vores træers historie. 


Vores første cedertræ blev købt i 2013. Det var lille og nuttet - og til en overkommelig pris kan jeg huske. Jeg havde ingen erfaringer med dem, og håbede vist bare at det ville overleve bare én vinter ved vores fordør. Og ja - så havde jeg en ret minimalistisk dekorations-stil ved fordøren dengang ;-)


Et par år senere - i 2015, stod det samme træ nu en af sandstenskrukkerne. Det var blevet større i både højde og bredde, og med masser af friske nåle. Ja ligesom dekorationerne også var blevet større FNIS.....


Træet voksede hurtigt ud af også den nye krukke, så i sommeren 2016 faldt vi over den perfekte krukke - en stor én. Og så tog vokseværket fart. Den nye krukke var vist et stort hit, og træet voksede 1/2 meter på ingen tid. 


Så nu i år - 5 år senere har vi et virkelig stort cedertræ. Det står stadig i den tredie krukke vi plantede det i, og det står rigtig godt. Vi vander det selvfølgelig godt i sommeren, og sørger også for gødning, men i vinterhalvåret står det lidt i dvale imens julelyset pryder grenene. Jeg vander ikke hårdt i vinteren - meget lidt nærmest. Jeg har nok oprindelig sparet på vandet om vinteren for at undgå at sandstenskrukkerne ville sprænge hvis der kom en hård frost, men det lader til at træerne godt kan li´ det på den måde også. 


Her er et andet træ. I 2016 købte vi os endnu et cedertræ - det var årets juletræ. Det stod inde i stuen hele december måned og blev selvfølgelig flittigt vandet. Det klarede det uden problemer, og tabte slet ingen nåle. Det var smukt som bare pokker, og det fineste juletræ jeg kunne ønske mig.


Efter julen kom træet ud i haven, og her har det stået siden. Her kan man se træet sidste år - pakket ind med lyskæder uden for vores havedør. Det var vokset betydeligt - og så skulle I bare se det i år.


Sidste år købte jeg mig så 2 nye små træer til trappen. Med mine gode erfaringer mente jeg at det ikke kunne gå helt galt. Vi havde forberedt os grundigt og endda læst på hvad for noget specielt jord vi skulle plante dem i, for med det helt perfekte "sæt træer" til vores vinter-veranda, skulle det jo være ekstra godt.


Og se bare... det var virkelig fint og helt perfekt. Men glæden varede ikke ved, for de klarede ikke vinteren. Da foråret kom var de ikke bare svedne, de var helt døde. Jeg forstår stadig ikke hvad der gik galt - men måske vi gjorde det for godt? Eller jeg var måske bare uheldig? Planterne var faktisk større end den første jeg købte - og blev købt hos en planteskole. Men sådan kan det gå... det var bare ærgerligt.


Jeg har heller ikke mistet modet, og er klar til igen at få et par træer på vores fortrappe. For se lige.... dét her look - det er det helt perfekte for mig.

Jeg håber mit lille skriv og billederne har kunne svare på lidt af jeres spørgsmål.....  ellers må I sige til, og jeg øser gerne ud af mine erfaringer.

* GLÆDELIG JUL *

11 kommentarer:

  1. Jeg har et plantet ud i et bed, det er snart 6 år gammelt, men vokser ikke særligt hurtigt. Jeg havde besøg af nogen i sommer, som havde et på samme alder, det var dobbelt så stort som mit. Hvorfor mon, ja det er ikke til at vide.
    Dine ser fine ud i potterne, jeg gør ikke så meget i potter.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Tak for fifene. Jeg har gået og skævet til cede i krukker, men har altid troet de var nogen sarte nogen. Det kunne være jeg skulle lade det komme an på en prøve. Jeg har jo vindfanget ved hoveddøren der skal "passe" til årstiden.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  3. Det var en fin lille serie. Jeg har også tit kigget på dem, men været i tvivl om de kunne tåle at stå i krukker og om de blev for store.
    Dem, der gik ud, var nok ikke din skyld. Hvis de fx er dyrket i Holland eller især sydligere, så er de slet ikke tilpasset vores klima og kan have behov for særlig hjælp i starten. Måske en krukke i udendørs frost har været for koldt for dens små sydlige fusser.
    Du må prøve igen, for det ser smukt ud med dem på trappen.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  4. Jeg har købt et i år, som står ude. Tænkte det skulle ind som juletræ. Men nu er der flere der har sagt de ikke kan tåle at komme ind i varmen, og så ud i kulden igen. Nu skriver du så at jeres sagtens ku tåle det. Ja jeg er da helt forvirret 😆
    Måske skal jeg bare prøve.
    Rigtig god aften

    Juleknus, Lone

    SvarSlet
  5. Ja dom är ju så vackra men inte så lätta...DYRA också så det gäller att få dom att överleva. Värt att testa!
    Kram från Titti

    SvarSlet
  6. Gode tip....
    Og sikke smukke billeder 👒

    SvarSlet
  7. Hvor meget vand skal de have?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Ja jeg plejer at vande dem som andre planter - de får ikke lov at tørre ud.
      Hilsen Susan

      Slet
  8. Det store problem for Cedertræer i Danmark kan være vores især våde vintre og nogle år også skiftende frost/varme . I krukker må Cedertræer kun vandes lidt i vinter halvåret , de må ikke tørre helt ud og små Cedertræer i krukker har godt at krukken isoleres hvis der kommer frost eller at krukken graves ned i drivhuset de første par år .

    SvarSlet
  9. Mit problem er mit træ vokser og vokser opad og bliver høj og ranglet selv til en stor krukke den nu er flytter over i.
    Mit spørgsmål er, kan man klippe noget af toppen af, så den ikke skyder så meget opad. Samt to sidegrene der er meget lange?
    Mvh Vorning

    SvarSlet
  10. Åh, har to ret store cedertræer i krukker... men, men .... det ene har næsten kun gule nåle - vi har plantet det om.... hvad tror du - er det tørke eller sygdom?

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.