lørdag den 8. oktober 2016

En glimrende høst

For første gang er der en god høst at pærer på vores espalier - det er fyldt med virkelig flot frugt. Det har nu stået der nogle år, og til sammenligning jublede vi da der sidste år var hele 3 pærer der kunne høstes.


Espalieret blev sat som en afskærmning imellem Orangeriet og vores vasketøjsstativ - et job som det gør glimrende, og nu altså også med frugter. Der er ikke meget afslapning i at ligge og kigge på vasketøj - men det er der derimod i af følge sådan et træ fra knop, til blomst, senere frugt og endelig en fin høst.


Det ene træ fik desværre sygdom og vi måtte plukke de syge fugter og blade af. Det var ærgerligt, men til gengæld fik vi reddet det andet træ som nu kvitterer med masser af lækre pærer.


Og hvad skal vi så med alle de pærer? Ja nogle skal da spises direkte fra træet, men jeg skal da også igang med at lave nogle tærter. Nogle fortæller mig at jeg kan fryse frugten ned - så den er klar til senere, men jeg vil rigtig gerne have gode ideer. Jeg ved at nogle af jer har de skønneste frugttræer, så I har god erfaring hvad man kan fremtrylle af lækkerier.


*Go høst*

4 kommentarer:

  1. Man kan jo lave de vidunderligste desserter med pærer - fx pærer pocherede i sirup med saffran, pærer pocherede i rødvin eller hvidvin, siruppocherede pærer med chocoladesauce, pæresorbet (og hvis det skal være rigtig fint, kan man dele pæren, udhule den lidt, fylde hulningerne med sorbet og samle pæren igen. Endelig er der à la Mormor, dvs hyldebærsuppe m pære. Desuden går friske pærer rigtig godt sammen med nødder og blåskimmelost samt kvæde- eller pommeransmarmelade som efterret, og for resten er pærer og brombær vældig gode sammen med vildt (rådyrnoisetter fx).
    Bon appétit - jeg er rigtig misundelig. De gange, jeg har forsøgt at dyrke pærer, er
    de altid blevet syg.
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Mums siger jeg bare :-)
      Sikke mange gode ideer... jeg må lige se nærmere på nogle opskrifter, for en lækker dessert i vinteren som får tankerne til at svæve tilbage til en skøn sommer vil da være himmelsk.
      TUSIND tak for gode ideer og indput - og dejligt du fandt herind på trods af den mangle blogrulle i systemet lige pt.
      KNUS Susan

      Slet
  2. Sikke nogen skønne billeder - de er da lige til at spise! Opskrifter gør jeg det ikke i, men skønt ser det ud!

    SvarSlet
  3. Fantastisk med nogle flotte billeder! Skal et af disse (måske nogle blomster i stedet?) ikke med i FlowerAwards? 10.000 kroner (gavekort) i præmiepuljen!

    Se her: FlowerAwards2016

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.