torsdag den 27. oktober 2016

En fridag med overraskelse

Jeg havde ellers tjekket i vejrudsigten, hvordan vejret ville arte sig på min fridag - og jeg havde erkendt at det nok ikke var solen der sku´ lokke mig ud i haven. Men man kan jo blive overrasket - for i dag skinnede solen fra morgenen. 


Jojo..... jeg ved det godt. Man kan jo klæde sig på til alt slags vejr - men jeg tror faktisk ikke det havde lokket så meget hvis det havde været en grå og kold dag. Solen kan bare noget særligt - og efterårs arbejdet er bare sjovere når man kan gå smilende og glad til opgaven.


Og opgaven var at forsøge at få lidt styr på efterårs klargøringen derude. En lettere uoverskuelig opgave, som bare krævede at "nogen" startede ét eller andet sted. Jeg valgte slangebedet foran huset - mest fordi at dér var solen på, og så fordi det trods størrelsen virkede som den mest overkommelige opgave.


De fleste stauder blev klikket ned og den bare jord kom til syne. Ikke noget kønt syn og slet ikke noget som kan hamle op med efterårsfarverne, men med lukkede øjne og tanken om at det bliver uendeligt meget nemmere til foråret, så lod det sig gøre at få gang i saksen.


Kræfterne rakte til en helt runde med saksen, men riven må vente til en anden dag. En lettere sjusket omgang vil nogen måske sige - men sådan skal det være. Det er helt med vilje at jeg ikke har taget alt med i farten, for der skal stadig være noget til fuglene og til os som skal nyde haven. Der er stadig farver og nyde - og stadig blade til at fange duggen og den første sne.


Sarpa og Lukla  - mine tro havehjælpere, var knap så energiske idag. Ja Lukla have vist helst forsat med at holde sofaen varm, men med ud kom hun da. 


Sarpa var mere ihærdig - men når hun kunne følge med i hvad jeg lavede, fra den lune plads i orangeriet, så var det nu at foretrække. Ja prinsesserne fornægter sig ikke - og deres magelighed er ikke til at komme uden om. 


Men det var ikke kun hundene som gerne ville ind..... havemøblerne var også klar. Stolene tog det første stop på vejen til deres vinterhi, og de står nu til tørre i Orangeriet. Heldigvis nåede bordet at tørre så meget uden for i solen, at det sidst på dagen var tørt nok til at kommer på plads i skuret. De næste dage kommer der måske mere regn og ja - så kunne man måske starter forfra med møblerne. 


Ja nu virker haven helt anderledes. Lettere rodet og det lange græs er trampet ned. Planerne om næste nap der skal tages derude er allerede lagt.... så håber vi bare på at vejret vil være med os. 

*Hurra for en smuk og dejlig dag*

4 kommentarer:

  1. Dejlige billeder som altid, Susan :-) Min ældste westie går også med i haven - for hun skulle jo nødig gå glip af noget, men efter noget tid, smutter hun ind igennem kattelemmen og holder sofaen varm til når vi andre kommer ind :-)
    Jeg elsker dit kastanjehegn, og jeg får snart mit eget ... Det er købt og skal "bare" sættes op ...

    SvarSlet
  2. Hej Susan
    Skal det ikke være sjusket når man klipper ned ?:o) nå men den trend er jeg altså helt med på og der skal da også være lidt man kan gå og pusle med de første lune forårsdage.
    Det lyder som om i har haft nogle skønne timer i haven :o)
    Masser af glade knus fra Linda og Alma.
    PS. det er lige blevet bestemt at vi skal på tur til Nordstand og Pariserhöf i februar :o)) tak for tippet.
    Knus

    SvarSlet
  3. Liebe Susan,
    ich finde es ganz wunderbar, dass Du beim Schneiden Deiner Stauden und Gehölze nicht alles abschneidest, sondern noh etwas für die Vögel oder einige Insekten stehen läßt. Das ist gelebter Naturschutz und gelebte Tierliebe! Großartig!
    Alles Liebe
    Heidi

    SvarSlet
  4. Og inden længe får vi sikkert lov at nyde dit orangeri i sit juleskrud. Jeg glæder mig ihvertfald hvis det sker :-)
    Kh Birgitte

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.