lørdag den 7. april 2018

Lidt godt på toppen

Det er altså intet mindre end fantastisk..... tænkt engang at foråret nu endelig har indfundet sig i landet. Vi har haft op imod 19 grader i dag og selv om solen mest har gemt sig bag et slør at skyer, så har temperaturen være mild og behagelig. Dagen startede tidligt da årets første bagagerumsmarked lokkede os ud af dynerne, og når man kommer tidligt op - så er dagen jo som bekendt dejlig lang.


Og en god lang forårsdag i haven skal jo bruges fornuftigt....  så vi tog en tur i byggemarkedet efter et fornuftigt tilbud på Champost topdressing. Vi havde lavet en lille "lugt" test i et mindre bed i haven, og da testen ikke blot blev bestået, men også ret godt viste for højt planterne jublede over at få en lækker dyne på, så har vi nu købt til en god del af haven.


Som det første fik de små og smalle bede foran Orangeriet en kærlig hånd. Vinterens visne blade og kviste blev fjernet - forsigtigt vel og mærket, da alverdens grønne glæder pipler op af jorden. Vi vil gerne passe godt på det hele - og samtidig give bedene masser af nyt krudt til det nye år.


Indholdet af sækkene blev "smuldret" helt ud inden det blev fordelt ud i bedene. De fleste sække var kun let fugtige og nemt at findele - og "lugt-testen" holdt stik på nær én sæk. Ja kun én sæk lugtede fælt af "grise-prut" ... og det var bestemt en lugt der var svær at igonerer. Vi håber dén del af haven som fik dén sæk er "dampet af" i morgen - og at hundene ikke falder for den nye parfume.


5 cm skal der fordeles - og jeg ved at det er NU, at det skal være, hvis jeg skal nå det inden alt eksploderer derude i disse dage. Det som ikke blev nået i dag - det når vi i morgen :-)


Men bedene foran Orangeriet kan nu bare slå sig løs. De har fået deres portion, og nu kan planterne bare tage for sig af madpakken. Og så ser det jo bare virkelig fint ud.... ja det friske lag ser så "velfriseret" ud, og jeg glæder mig over at det grønne syner af mere med denne baggrund. Snart er det hele dækket af grønne blade, men underneden er jorden stadig go´ og givende.


Vi er mange der har savnet at være i haven..... Hundene har hygget sig virkelig meget, og det er længe siden jeg har smilet så meget - og så HELE dagen. Ja havelivet gør godt og jeg håber foråret er hvad jeg behøver for at komme sådan ordenligt på fode igen.

Jeg føler mig ihvertfald lykkelig ved tanken på at jeg har ferie i næste uge.... forårsferie er nemlig en skøn skøn ting som jeg sætter stor pris på. Timerne skal bruges på hygge og havearbejde, og på at mærke solens varme.

SKØN WEEKEND

6 kommentarer:

  1. Åh ja hvor har vi sukket efter forår, og nu hvor det endelig er her, er det slet ikke til at få armene ned. Vi stornyder det i haven.
    Det ser rigtig fint ud med champosten i bedene.
    Rigtig god og dejlig forårsferie.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
  2. Hej Susan. Vil du oplyse hvor I køber champost og hvilket mærke? Jeg er nemlig blevet inspireret:)
    Hilsen Grethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa
      Det vi er faldet over er Champost.... og netop i denne uge er det på tilbud i 10-4 byggemarked til 50 kr pr sæk. Det er en fin pris... de koster vist normalt 80.
      Mange havehilsner Susan

      Slet
  3. Hej Susan

    Hvor ser det sprødt og grønt ud i dine bede, det bliver så godt :-). Champost er lækkert, ingen tvivl om det. Jeg er bare ikke til priserne når det er på pose. Jeg bor lige uden for Aalborg og henter i stedet en hel trailer fuld hos St.Restrup Champignongartneri. Det koster kun ca. 200,-! Ved ikke om der er flere rundt i landet?

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
  4. Jaaaaaaaah ... forår!!!!!! Med duftende jord, spirer - og en lille champostprut i hjørnet :-) Forhåbentligt frister det ikke hundene. Deres pels kan godt nok suge en del.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  5. Dejligt med forår, endelig - og champost - det vil bedene helt sikkert kvittere for med frodighed ud over alle grænser.
    Vi prøvede det for et par år siden og det tager da lidt tid sådan at få fordelt ud i hele haven, men hvor det bare pynter.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.