lørdag den 7. juni 2014

Køkkenhaven i juni måned

Det er overvældende som det går med vores lille køkkenhave. Det gror og det gror - og det overgår helt vores forventninger til den nye anvendelse af terrassen. 


Måske I så indlæggene fra april måned.... dér hvor højbedet flyttede ind, og hvor vi plantede det til? (I kan gense indlægget hvor vi plantede til HER). Det er sjovt at se hvor hurtigt det spirer og gror - og vi som er helt nye ud i køkkenhave er da helt overvældede.


Vi såede og plantede jo med dén tanke "lidt men godt". Men nu.. nu tænker vi "meget er da bare endnu bedre". Der skal virkelig ikke meget plads til, før man er selvforsynende med aftensmaden.
Herover er det den række salat som vi såede fra frø..... de er nu store og flotte.


Gulerødderne er jo stadig små - men slet ikke så små som for blot et par dage siden. Så måske jeg snart skal nyde den første hjemmedyrkede gulerod.


Herover står de 4 rækker af pluksalat som vi satte som små planter. Vi havde jo tænkt at de nok kunne række indtil dem vi havde sået, kom rigtig godt igang. Men se bare... de er helt vilde. Der er mere end vi selv kan nå at spise, og dét selv om vi får en god stor salat hver aften. Nu er familie og venner inviteret til at ta´ sig lidt salat.

Også salatløgene er et hit...  de smager bare SÅ meget bedre end dem man kan købe i butikkerne.


Der bliver også høstet af krydderurterne, og der går nærmest "egerne i dén" når vi begynder at fylde kryderikrukkerne med de forskellige ting fra krukkerne. Lige nu er første portion af estragon lagt til tørre på køkkenbordet. Og så snart jeg lige har tid - så skal jeg også ha noget oregano og merian ind. Det er ikke noget så godt som smagen af sine egne krydderurter.


Håber I får en skøn og dejlig Pinse. Jeg vil nå de sidste par ting jeg bare ikke KAN vente med, inden mit helbred "rammer" igen i næst uge.

*Rigtig god Pinse* 

15 kommentarer:

  1. Dette ser både fint og godt ut! Bildene dine er jo også til å spise opp:-) Jeg oppdaget til min store glede flere små agurker på plantene mine i drivhuset, mmm!
    Ha en riktig fin pinsehelg!
    Klem Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er bare ikke noget bedre end at høst sine egne grøntsager. Det smager SÅ meget bedre.
      Også god pinse til dig.
      Hilsen Susan

      Slet
  2. For en fantastisk flott kjøkkenhave!! Susan...du er superdyktig i hagen, skulle gjerne hatt litt av din iver og kunnskap:)

    God Pinse!
    Klem Jorunn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød Jorunn. Men sagen er at jeg slet ikke har så mange kundskaber - jeg prøver mig bare frem, og suger til mig af hvad andre har gjort af erfaringer.
      Men jeg syntes det er sjovt og hyggeligt - så iveren har jeg bestemt.
      Også skøn pinse til dig.
      KNUS Susan

      Slet
  3. Det ser jo fantastisk ud! Herligt at I sådan har succes med projektet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - SÅ er der noget ved det ikke :-)
      Det er nu sjovest når tingene lykkedes.....
      Skøn pinse til dig
      Hilsner fra Susan

      Slet
  4. Hvor ser det bare godt og grønt ude derhjemme i vores lille paradis ;-) Skønt at følge med i hvad du går og laver og hvordan alting gror.
    De bedste hilsner her fra Island

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Susan og kære Jesper.

      Hvor er det skønt at følge jeres fælles glæde over alt det smukke i livet. Og du Jesper, må ha` en helt fantastisk oplevelse med masser af outstanding fotos i kassen.

      Knus til jer begge

      Slet
    2. Ihhhhhhh hvor dejligt at få en lille hilsen fra min søde mand i det kolde nord.
      Ja alting gror og og er grønt - og her er godt at være.
      Mange hilsner fra paradis

      Slet
    3. Tak for din søde hilsen Jytte. Ja - vi oplever en masse, hver for sig og sammen, men vi er ret enige om at vores have er vores lille paradis.
      KNUS

      Slet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Hvor er det dejligt at du har fundet glæden ved køkkenhaven, det ER nemlig en meget stor fryd at spise sine egne salatblade..... jeg må indrømme, at min lille potager også næsten er det allebedste i min have..p.s. hvor ser det fint ud med flaskeholder-pottestativet dér på væggen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.
      Du kan lige tro jeg har fundet glæden. Den er STOR - ligesom mængden af salat :-)
      Jeg er også ret glad for flaskestativet... det klæ´r den gamle garage.
      Hilsner fra Susan

      Slet
  7. Ja man er så rig, når man har køkkenhave, stor som lille. Glæden, herlige friske afgrøder, der smager vidunderligt. Her spiser vi også salat af egen avl.
    Jeg vidste at i ville elske jeres højbed :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Egen avl er SKØNT.... og billigt tilmed.
      Højbedet er virkelig en skøn ting - tænk hvad der kan være i det lille bed, og tænk om vi glædes over det. Og så er det smukt.
      Knus Susan

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.