onsdag den 11. juni 2014

Haveglæder - om at luge og dele

Jeg ved med garanti at folk syntes jeg er underlig, når jeg siger at jeg godt kan li´ at luge. Men det kan jeg - i vores have altså. Det er sådan lidt meditativt på en måde, og jeg tænker så godt når jeg sidder der med hovedet nede i alle studerne. 


Et bed som vores "uglebed", er jo ret nyt tilplantet. Vi startede fra bunden igen i efteråret, og det er nu at alle stauderne viser sig for os. Alle løgvæksterne er ved at være på det sidste og tulipanerne er helt væk. Håndlugning af dét bed kan nok tage pippet fra mange, men lige som alt muligt andet - så skal man bare starte fra en ende af... og så nyde det.


Og hvad er det så jeg nyder... er det at knæene bliver ømme når jeg sidder på hug? Nej det er egentligt ok - det får mig bare til at tænke at jeg da også snart MÅ huske at købe mig en ny knæpude. Er det at neglene bliver sorte og umulige at gøre rene? Tja, det er egentligt ikke noget problem - for jeg mener at folk med sorte negle er folk med stor kvalitet i livet - nemlig en have.


Men jeg nyder duftene af den varme jord, og hvordan de forskellige planter dufter forskelligt. Jeg nyder hvordan jeg får øje på selv de mindste spirer - og hvad der ellers gemmer sig i bedet. Den anden dag mødte jeg Hr. Tudse. Jeg vidste godt at han holdt til ved nedløbsrøret ved huset, men egentligt så vidst jeg ikke han også var i bedet. Og nej - der var ingen grund til at teste om dét med kysset virkede. Jeg har allerede jo allerede en prins :-)

 
Men efter endt lugning så er det tydeligt hvor meget bar jord der egentligt er. Ja - hvis der var minde bar jord ville det også være nemmere at holde. Naturen er jo så smart indrettet - og ingen jord går til spilde. Nu er det bare sådan at vi gerne selv vil bestemme hvad der skal dække jorden, og hvor.

Men da én af geranierne ved Orangeriet trængte til en beskæring var det jo oplagt at dele den ud i de andre bede. Det er noget af det nemmeste at dele, og det var til mange planter. Det var også efter tragtet at komme ind og kigge dér hvor geranierne havde hængt ud over havestien. Hr. Solsort kunne knap vente på at jeg blev færdig, der var både larver og orme at komme efter kunne jeg se.


Der blev omkring 20 nye små planter ud af "beskæringen", og uglebedet fik en god portion. Jeg håber de får hurtigt fat, for så bliver de nye bede snart lige så nemme at passe som de mere etablerede.


Og blomsterne fra "beskæringen"... de skulle jo ikke gå til spilde.


Og her er så min haveassistent Lukla når vi luger. Her lå hun og solbadede imens jeg havde hovedet ned i bedet. Magelig og dejlige - og altid godt selskab. Nååe jo - hun lettede lige måsen da hun kunne høre Hr. Tudse mosle rundt i bedet. Men blot for at kigge....  hun er heller ikke til tudser :-)

* Skøn dag *

6 kommentarer:

  1. Jeg forstår til fulde din glæde over håndlugning. Jeg praktiserer den selv over hele haven. Det er virkeligt dejligt og ja tankerne flyver frit og nye ideer opstår. Skøn afslapning. Håber snart at du er på højkant igen. Men godt at du kan dulme de trælse dage i haven. Knus

    SvarSlet
  2. Helt enig - dels er det meditativt, dels ser får man øjnene op for detaljer, som man ellers ikke er opmærksom på.

    SvarSlet
  3. Jeg synes også, det er dejligt at luge - med mindre det hele er vokset mig over hovedet, og der er gået aaaalt for lang tid siden sidst! Jeg håndluger ikke hele haven, men i visse bed, hvor der er selvsåede ønskeplanter!

    SvarSlet
  4. Der er altid nok at lave for folk der gerne vil bestille noget, og når det så også er en af ens yndlingsbeskæftigelser, ja så er livet jo herligt... :0)

    SvarSlet
  5. Hvor nød jeg læsningen, en fornøjelse, godt du har din prins!
    Her håndluges også, og jeg nyder det meget, til stor undren for min mand, får så mange gode oplevelser i den tætte kontakt med jorden!
    Kan altså slet ikke stå for din haveassistent!

    SvarSlet
  6. Dejlig sommerhave fortælling :-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.