søndag den 1. januar 2017

Når jeg ser tilbage på det gamle år - 1. del

Når jeg tænker tilbage på året som nu er slut - så er mit klareste minde sikkert vores fantastiske tur til Island i januar måned. 


Jeg lavde daglige "postkort" her på bloggen, og når jeg i dag sidder og læser indlæggene fra dengang, så får jeg den samme lykkelige følelse i maven som jeg havde da vi var der. Det var på alle måder en vidunderlig tur - tænk man kan være så lykkelig, afslappet og glad for livet på én gang. 


Jeg fejrede min 40 års fødselsdag på ét af verdens smukkeste steder, fik både is og sne og skønne gaver - og oplevede det hele sammen med min dejlige mand. 


Islands største fødseldagsgave var dog Nordlyset.... Det viste sig da der var ganske få timer tilbage af dagen, og så stod jeg dér og glemte at trække vejret og fik tårer i øjnene - og følte mig som verdens heldigste,


Hjemme igen blev stuerne fyldt op med duftenede narcisser og fine grene. Når man oplever smukke og nye steder, tager vi altid noget med os hjem til vores eget hjem. Ideer og inspiration - og også trangen til at gøre det ekstra fint dér hvor vores hjerte er.


Snart begyndte det at piple op af jorden i vores have - og snart var det tid at komme ud og rode i jorden. Sjovt som man kan savne at komme ud og "ordne" i sin have.. men det er så livsbekræftende at se når det grønne igen viser sig. Hviken energi der er gemt i løg og rødder.... utroligt.


Jeg kunne nu godt have brugt noget mere energi i det gamle år - ganske som sædvanligt må jeg sige. Det føles tit og ofte som om jeg altid skal cykel op af bakke - men jeg bliver jo nød til at tro det bliver bedre, og ta´ det store smil på. Kronisk sygdom er noget møg... ganske enkelt. En god morfar har altid været meget højt værdsat - heldigvis er hundepigerne aldrig svære at lokke til at være med.


Men der er så meget energi og glæde i at kunne rykke ud i orangeriet - og selv om de første dage derude som regel indebærer lidt rengøring, så er det altid fantastisk energigivende.


Og efter ganske få dage med lune temepraturer så er haven i sit smukkeste dress og alt føles virkelig godt og rart.


Før vi vidste af det var midsommeren over os. Vi havde inviteret til havefest - endeligt må man sige. Flere runde fødseldage, bryllup og kobberbryllup skulle fejres, så haven var pyntet i sit fineste puds.


Det var skøn skøn dag og aften i haven.... og jeg tror bestemt vi gentager det :-)


Havens frodighed er vidunderlig og vi har nydt den alt hvad vi har kunnet. Sollys regner vi med at få mere af i det nye år, da vores nabo - Viborg Kirkegård, er gået med til at beskære træerne ned i løbet af denne vinter. Det er ingen hemmelighed at vi vil glæde os vildt til at skulle se mere til solen.


Billedet her er for mig ét af de bedste billeder fra året.... det minder mig om alt ved vores have som jeg elsker. Og at kunne fange et øjeblik hvor begge tibbe-piger stod stille var vist et held. Ja - de er friske vores 4-benede børn ,.... og de har på egen hånd lavet "fræse-spor" rundt i haven.


Sommeren viste sig ikke fra den varmeste side - men på sædvanlig heldig vis, så havde vi virkelig dejligt vejr da det endelig blev vores tur til at holde sommerferie. 


Vesterhavet har en ganske særlig plads i vores hjerter - for her slapper man af og her kan man mærke sig selv og hinanden.


Vi havde nogle aftener med det mest eventyrlige lys over haven - og sensommerblomsterne fik om muligt en endnu smukkere farve. Det nye "slange-bed" foran huset er virkelig groet til - og ja vi har udtænkt hvilke planter der må flyttes i det nye forår. Ting gror - og nogen gang gror de hurtigt.


Hermed sidste billede fra det gamle år i dette indlæg :-) Har du lyst til at se mere så følger fortsættelsen i morgen.

Husk at du kan deltage i min lille Give Away. 
Klik på billedet for at deltage




*NYD DET NYE ÅR*

4 kommentarer:

  1. Jeg husker godt dine indlæg fra Islandsturen og din begejstring, jeg fulgte glad med.
    Håber du får et godt nyt år.

    SvarSlet
  2. Godt nytår :), islandsturen var også fantastisk for mig at følge ned i - så megen skønhed og vild natur og så megen glæde og begejstring. Det er der nu altid i dine fortællinger, så jeg glæder mig til flere af slagsen.

    SvarSlet
  3. Hvad enten det er din mand eller dig selv, der tager billederne, så er de under alle omstændigheder ganske forrygende. Jeg ønsker dig et godt helbred i 2017.

    SvarSlet
  4. Rigtig godt nytår!
    Jeg nyder at læse med hos dig - og ikke mindst se dine fantastiske billeder. Dejligt tilbageglimt - og jeg vil glæde mig til at se det næste..
    KH.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.