tirsdag den 3. december 2013

3. december

I dag inviterer jeg jer med på et kig i Fru Pedersens have - for det er om noget en have, som er pyntet smukt op til julen.


Jeg ved at flere af jer har besøgt haven selv, og som sikkert også følger Anette´s blog Fru Pedersens have. Men jeg syntes nu alligevel at I skal kigge med.... for det var en helt utrolig smuk eftermiddag.


Anette kan bare noget med at dekorerer....  Hendes opstillinger er på samme tid både enkle og overdådige - og altid meget elegante med naturens materialer som indslag. Der er masser af patina og sjæl - og masser af gode ideer at hente. 


Jeg har tænkt på, hvorfor vi ofte kun tænker på at hygge indendøre? Ikke kun her i juletiden, men generelt i den "mørke tid". Haven er jo stadig en stor del af vore hjem. Du kan sikkert se store dele af den igennem dine vinduer, og måske du endda går ud i den en gang imellem. Vore uderum må da også gerne være smukke på denne tid..... alt andet er jo egentligt lidt synd. 


Jeg forsøger selv at pynte op ude - og især har jeg hygget om Orangeriet. Men efter besøget hos Anette kan jeg virkelig se at det kan gøres meget meget bedre. Anette er en sand mester. Jeg sugede til mig som en svamp under besøget, og Anette var så sød at fortælle os om alle sine smukke ting. Vi snakkede om kogler, gran og hvordan hun laver de smukke kreationer. Især er jeg helt helt forelsket i hendes smukke lanterner, som har den helt rigtige patina, størrelse og facon til mig. 


Anette er flittig bruger af lys i sin have. Både levende lys og elektrisk lys. Effekten er enorm - og fantastisk smuk. I skumringen begyndte lysene at komme til deres ret - det var eventyrligt.
Se bare det skønne lille havehus herover....  i dagslys og i skumringen.


Jeg elsker hendes "beton-kager".... og har også selv fundet inspiration på hendes blog til at lave dem i fedt til fuglene, og i is. Ene gode ideer som Anette gladeligt deler ud af.
Og tanken om at "uderummene" ser hyggelige og beboede ud er rigtig god. Selv om sommeren er forbi er her stadig skønt og indbydende. Og en god dag kan man sagtens drikke en kop kaffe her.


Vores lille Lukla have fået lov at komme med på besøg - sit første havebesøg. Hun klarede det ret godt, og var kun en lille smule utålmodig over tempoet. Tak Anette, for at det kunne lade sig gøre :-)


Og når vi var en kende for "stillestående" til hendes tempo - så fandt hun jo bare noget at gi´ sig til. En rask lille mosletur med en pind f.eks. 


Èt af de mange havehuse som Anette har, er hendes potteskur. Sådan ét ønskede jeg mig straks - og sådan ét burde alle havefolk have sig. Øj hvor var det både praktisk, hyggeligt og skønt. Her er der virkelig masser af mulighed for at udfolde sig. 


Anette viste os det igangværende projekt - en smuk krans med kogler. Vi kunne se det for os - den blev lige så fin som de andre dekorationer rundt omkring i haven. Ja - de gode ideer var over alt :-)




Efter en hyggelig tur rundt i haven og alle de hyggelige havehuse, inviterede Anette os ind på en kop kaffe. Ja huset er lige så spændende og smukt dekoreret som haven, og den gode sjæl fornægter sig ikke i hjemmet. Det var rigtig hyggeligt, og snakken kom langt omkring. 


Imens vi - "damerne" snakkede, gik min søde mand ud med kameraet igen. Vi ville rigtig gerne have nogle fine billeder af skumringen af den dekorere have, og det syntes jeg bestemt han fik. 


Alt hvad der er smukt i dagslys - bliver på en eller anden måde endnu finere når lyset skifter. De levende lys giver fantastiske spejlinger i glas og vand, og den gyldne tone får virkelig mine tanker til at lede hen til JUL.


Vi er rigtig glade for at vi måtte komme forbi - sådan uden for normal "åbningstid". Det var virkelig hyggeligt at møde Anette i den "virkelige verden" - og sikke en verden hun har sig.
Jeg fik så mange gode ideer - og alt inspirationen kører rundt i hovedet på mig. Jeg vil så gerne bruge det hele her i vores egen have, og jeg skal liiiige have luret hvordan jeg gør det. 


Anette holder jule-åbent i Fru Pedersens have i næste weekend også, og trænger du til vintervitaminer til dit "have-pynte-gen" så kan du roligt hente nogle hér. 

Du kan se mere på bloggen Fru Pedersens have HER


Selv glæder jeg mig til min næste fridag.... så er der forhåbentlig kommet lidt orden i alle ideerne, og jeg kan forsøge mig med at pynte i vores egen have. Lige nu lover de vist også både frost og lidt sne til den tid - og dét vil bestemt ikke gøre mig noget.


Håber I får en dejlig decemberdag.... og på gensyn i morgen :-)




9 kommentarer:

  1. Sikke et dejligt indlæg fra Anettes have! Jeg følger hendes blog, og elsker hendes store haveenergi! Sjovt at se det hele gennem andre øjne. Og ærgerligt at jeg bor så langt fra den gode Fru Pedersen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana.
      Ja det kender jeg - det er sjovt at se en "kendt" have, igennem andres billeder.
      Og haven er super fin... håber du får mulighed for at komme forbi en dag.
      mange hilsner fra Susan

      Slet
  2. Åhhh så mycket fint och vilken härlig inspiration! Där skulle jag gärna vara några timmar...
    Ha en fin vecka!
    Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Også rigtig god uge til dig Titti.
      Man kan bruge mange timer i haven... og der er er masser af inspiration.
      Måske en sommer tur til landet kan bringe dig forbi?
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  3. Så mange inspirerende og flotte bilder!! Virkelig vakkert!:)
    Ønsker deg en fin kveld:)) Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Også rigtig god aften til dig.
      Og tak for de søde ord.
      mange hilsner fra Susan

      Slet
  4. Godaften Susan.Skøn reportage fra Fru Pedersens have......som jeg også følger,Har også lige læst alle dine andre indlæg fra dejlige blomsterbutikker.
    Dejligt med al den inspiration man får på bloggen
    Er selv lige vendt hjem fra en dejlig juletur til Berlin......men det var svært at tage gode billeder pga. af vejret.Godaften knus Jette

    SvarSlet
  5. Tak for endnu et inspirerede indslag......
    Jeg er desværre kikke det store havemenneske - nyder frem for at yde!! Dog har julen indfundet sig ved vores fordør - håber ikke stormen ødelægger det hele. Gammel trækælk hengemt fra børnene, store halmbukke som har levet deres liv indendørs i mange år - nu ude i den friske vinter. Zinkvandkande, lærkegrene, gran, mos, hyacinter o.s.v. Ganske tilfreds med resultatet.
    Jeg vinkede til dit hus i søndags, hvor jeg var på kirkegården for at gøre fint ved vores kære.

    SvarSlet
  6. Der er en skøn julestemning hos Fru Pedersen, hun er virkelig dygtig til at lave opstillinger og fuld af kreative ideer.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.