fredag den 27. juli 2018

Den varmeste dag i 8 år

Ja sådan lød meldingen for dagen idag - det har ikke bare været varmt, det har været så varmt så det har været den varmeste dag i 8 år. Heldigvis har jeg kunne nyde at have fridag - ja og faktisk weekend indtil tirsdag morgen, hvis det ikke lige var for en ekstra lørdagsvagt i morgen. Og en fridag på en rekordvarm dag - den er mest blevet brugt på at sidde i skyggen og nyde vindens afkøling. 


Haven sveder og tørster - og bliver solskoldet. Skyggeplads har vi ikke meget af, og selv om jeg vander så bliver blade stadig svitset. Jeg elsker sommerdagene og særligt de lune sommeraftener, men jeg må også indrømme at jeg snart gerne ville have lidt hjælp til vandingen - ja hjælp fra oven altså.


Udvalgte stauder får vand hver aften, og de andre har fået "vandingstid" i min lille turnus. Nogle få fik slet ikke i den første lange varme tid, og nu tvivler jeg på om de overlever.

 

Nogle tab er mere triste end andre, og håbet er selvfølgelig ikke væk endnu. Men denne sommer vil vist blive husket for både de fantastiske sommerdage og de mange mange dage uden regn.


Men ikke alt hænger med næbet. Skærmplanterne her står flot og frodigt, og giver haven et frisk og grønt pust. 


Hortensiaerne lider ikke i stilhed.....  Deres store pompomer af blomster sladre med det samme om de mangler vand - og i disse dage råber de dagligt på at få noget at drikke. Jeg forestiller mig at varmen her da nok ikke varer evigt, og da jeg ved at Hortensiaens blomster kan give og glæde og farve i haven til frosten sætter ind, så får den ekstra kærlig behandling.


Drivhuset er svedende varmt, og vores lette gardiner kan slet ikke skærme nok for solens brænden. Alle pelargoniernes blade er blevet lyse, og og blomsterne visner lynhurtigt. Ja nærmest alt for hurtigt til jeg kan nå at få dem "nippet"  - for det er altså ikke hver dag jeg går derinde for at gøre andet end at vande.


Vores faste beboer oliventræet er også flyttet ud under æbletræet. Det blev bare for varmt og solrigt under glasset. Og i dag har det lille limetræ gjort det selskab - nu har den også fået en skyggeplads og en smule lavere temperaturer. Det er nye tider her i haven :-)


Krukkerne på terrassen har det rimeligt fint, men det ses tydeligt at en tiltrængt oprydning og "nussen" lader vente på sig. Mine aftentimer - tid væk fra arbejde, er blevet brugt på at få det hele til at overleve, og ikke til at se godt ud. Måske i weekenden.... måske.



Og så må jeg simpelthen lige vise hvad vi har fået. Nye havestole - som i den grad er blevet testet i dag. Her sidder man virkelig godt, og vi kan glæde os til mange mange år med dem. Vi er nemlig færdig med at købe ting som ikke holder - og de sidste stole vi havde var et alt for dyrt bekendskab. Stolene her er lavet af alu og en særlig form for polyratan. De kræver ingen vedligeholdelse og så kan de tåle at være ude i alle vejrforhold. Ja de har også været et lidt pebret bekendskab, og jeg har taget tilløb lidt tid. Men jeg regner med at de skal holde i noget nær en evighed, og sammenlignet med pris og levetid på de andre vi havde, så er det et røverkøb :-)


Den varme dag er ved at gå på held, og vi sidder på vores lille terrasse og nyder en drink. Det er stadig varmt, og beklædningen er ikke meget anderledes end i eftermiddags. Vi håber at få et glimt at blodmånen som skal vise sig i aften, og ellers skal vi vist bare nyde endnu en af de helt fantastiske sommeraftener.


Rigtig god weekend

5 kommentarer:

  1. Ja denna värme!! Den tar aldrig slut...allt är torrt, hett och många träd är redan gula. Näe detta var ingen rolig sommar!
    Kram från Titti

    SvarSlet
  2. Megalækre stole, du har fundet :-)

    SvarSlet
  3. Håber at du fik lidt vand til haven... vi har snydt for at vande både i går, da vi fik regnen og også snydt i dag - det er kun potterne der står lidt i læ og ikke får så meget af regnen som er blevet vandet.
    Smukke stole - jeg har også fået nye.... eller jeg får i morgen tror jeg... da er det min fødselsdag - og der står en kæmpe papkasse i drivhuset med en slags presenning over... njaaarrr selvom jeg ikke har set det, så VED jeg at det er havestole -også plastikkurvestole, men ikke så fancy som dine..... nu håber jeg at mine stole ikke skriger alt for meget til himlen om at de er af plastik - og jeg håber at de er rigtig gode at sidde i, i butikken sidder man jo godt i de par minutter man prøver dem hi hi

    SvarSlet
  4. I love your seating arrangement that you have in your backyard especially how the flowers surround the chairs. Thanks for the share, hope you have a fantastic rest of your week.
    World of Animals

    SvarSlet
  5. The blog are the best that is extremely useful to keep.
    I can share the ideas of the future as this is really what I was looking for,
    I am very comfortable and pleased to come here. Thank you very much!
    หนังออนไลน์

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.