onsdag den 27. juli 2016

Floks

Det er lige nu.... lige nu vi kan nyde de flotte floks i vores have. Og vi føler os heldige endelig at kunne nyde så flot et syn, for det har taget tid for dem at få fat og til at ligne andet end blot en forkølet plante. 


I flere år har vi shoppet, samlet og fundet... vi har forelsket os i den ene efter den anden slags, og vi har samtidig håbet at de da snart ville se ud af noget i vores bede. Det gør de nu..... 


De spreder den mest fantasiske duft i haven. Insekterne elsker dem, og de gør sig godt i selskab med hvad vi ellers har i bedene.


Pludselig er de bare store og flotte... og de er over alt. Det er lige som om at det er i år at de alle er blevet enige om at de ville sprede ekstra stor glæde.


Forskelligheden er stor... og så er de alligevel så ens. Både blomster, blade og stængler varierer... ligesom duften.


Navnene... dem kan vi ikke huske. Nogle af dem gemmer på navneskiltet ved fødderne, men dér kan vi for tiden ikke kigge uden at lave ravage i bedet. Men vi klare os uden... de kommer alligevel ikke når vi kalder på dem :-)


Nu er der blot at vente på at de sidste par stykker skal vise deres blomster - og så håbe at de alle bliver stående i deres smukkeste sensommertøj så længe at vi kan nyde dem længe endnu. 


Har du også floks i din have? 

12 kommentarer:

  1. Jeg har en ny høstfloks i haven i år - en tofarvet lyserød 'Pink Star'- den har blomstret længe og bliver ved og ved - det er en fornøjelse. Den får også lidt grimme ben, men det må vi leve med! Derudover har jeg en del hvide, som er flyttet rundt sidste år - de begynder at blomstre nu - og nogle gamle lilla fra svigermors tid. De står i skygge, så de er ikke så langt endnu. Floks er en dejlig staude i bedene, den fylder godt, dufter godt og har en god højde. Din med de røde stængler og røde blade er rigtig fin, den har jeg ikke set før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede
      Dejligt med sådan én fra svigermors tid. De er ekstra skønne.
      Hvis jeg finder navnet ved fusserne af den røde... så kan jeg lige skrive det til dig :-)
      KNUS Susan

      Slet
    2. Tak - det må du rigtig gerne!

      Slet
  2. Ihh ja de er så fine, vi har dem i hvid - og sikke en duft
    God sommer
    Annette

    SvarSlet
  3. Ja jeg har også samlet en del, netop fordi jeg forelskede mig i dem. Men jeg venter også på at de skal gro til og blive store og frodige. Den hvide jeg har er dog blevet fin og smuk i år. Desværre kræver de en del vand og derfor står mange af dem med sammenkrøllede blomster og tørster. Så jeg håber der snart kommer en god byge fra oven ;)
    Mange sommerhilsner Vibeke

    SvarSlet
  4. Hej Susan!
    Floks findes også i min have - de har dog kun to år på bagen og blev i efteråret kørt over af en massiv maskine fra Hededanmark, men de er på vej til at springe ud nede i "vildnisset" - jeg glæder mig for de dufter skønt :-)
    Mange hilsner fra nordjylland

    SvarSlet
  5. Jeg har en del floks i haven. Lige nu er det den hvide der blomstrer, og så en gammel rosafarvet fra min mors have. De andre kommer senere. Jeg tror de bliver flotte i år, med alt den regn de har fået. Der findes så mange skønne farver og former, og nogle dufter skønt.

    SvarSlet
  6. nej floks har jeg ingen af, og det er en stor skam, jeg husker duften fra min barndom - som et af de bedste duftminder, men nej.... jeg HAR simpelthen ikke plads.... men jeg ville ønske at jeg havde

    SvarSlet
  7. Jo jeg har masser. For nogle år siden talte jeg 11 af den samme slags, det var lige i overkanten, men det var sådan en arvefloks som ville frem i verden. Nu har jeg flere forskellige, som jeg nok sætter på bloggen snart 😌

    SvarSlet
  8. Kære Susan, ja dem har jeg også, de er skønne! Men ja rigtigt, de tåler ikke vandmangel... jeg synes nu de har rejst sig fint, efter der er kommet vand igen, og de blomstre skønt! Jeg er især glad for den der hedder Hesperis -fordi den ligner Hesperis / Natviol i både farve, form og størrelse på blomsterne. Dvs. den er relativt småblomstrende, og det kan jeg godt lide. Nogle floks kan, efter min mening, blive lidt for "storskrydende" i både farve og de store blomsterklaser -men det er jo en smagsag:) kh Helle

    SvarSlet
  9. Heldige jer! Mine floks er for længst blevet fortæret af rådyrene ... som så meget andet. De bliver mere og mere glubske de bæster, og jeg er træt af at gå at hegne ind med kyllingenet omkring mine planter! Suk!

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.