lørdag den 25. maj 2013

Spejlbassin i haven

Hjemme i vores egen have var der især én ting som vi havde lyst til - nemlig at få det nye spejlbassin fra keramiker Helle Nørby på plads. (Se også sidste indlæg)


Bassinet er min fødselsdags gave til min søde mand - men faktisk så er det også hans egen ide, som er kommet til live. Ideen kom til ham, da han på ét af vores besøg i Helles værksted, så hendes smukke farveprøver. Ved næste besøg havde han et zinkkar med for at se de farvede klinker under vand. Men dengang vidste han ikke at Helle og jeg allerede havde gang i mange overvejelser, og at jeg nærmest allerede havde bestilt klinkerne.


Klinkerne var blevet nøje udvalgt, og nu skulle de bare lægges løst ned i zinkbakken, så farvespillet så smukkest muligt ud. En klinke med et motiv, havde også sneget sig med - en fin fin sommerfugl.


Spejlbassinet blev tænkt som et alternativ til de store og mægtige spejlbassiner, når man - som vi ikke har ubegrænset plads - ej heller pengepung. Det passer jo perfekt på en terrasse, eller i en mindre have. Eller som en del af en opstilling af krukker på en større terasse kan det også være flot. 


I vores have blev det placeret et sted hvor vi ser det hele tiden - nemlig på trappen op til vores terasse. Et smukt sted, hvor der også kommer et flot lys i vandet, spejlinger fra æbletræet og himmelen. Og selv om det er på trappen, så kan man nemt komme uden om.


Ja, en nærmere introduktion var nødvendigt over for vores gamle dreng Sherpa, da han nu er helt blind. Men med en blomst i hjørnet ved siden af den, så han bliver mindet om den, når han skal ned af trappen, så går det vist fint. Han har selv søgt derhen nogle gange for at drikke frisk vand - så den nye forhindring må vist siges at være godkendt og husket :-)


Farverne fra klinkerne forandre sig i takt med lyset. Ja det er meget smukt, og vi smiler, når vi går forbi og får øje på det. Det er virkelig en meget fin ting vi har fået os i vores have.


Hvis nogen skulle være blevet fristet - eller bare er blevet mere nysgerrige så kan I kigge forbi på Helle Nørby´s hjemmeside og netbutik, eller på hendes blog. Muligvis er der endnu ikke kommet noget omkring spejlbassinerne - men jeg er sikker på at hun svarer på jeres spørgsmål hvis I spørger hende til noget.

Måske vi ses til Helle´s Åbne have og galleri 1.-2. juni? Vi kommer ihvertfald en tur forbi.


*Nu skal vi på besøg i en ganske særlig have på Mors 
- men inden da skal jeg lige ud og "hilse" på spejlbassinet*

20 kommentarer:

  1. Det var da en rigtig god og spændende idé med spejlbassinet. Det er altid dejligt at få nye idéer til haven. - Smukt ser det ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Bente.
      Dejligt at du kan li´ det :-)
      God weekend til dig
      Susan

      Slet
  2. Dejligt billede af Sherpa, rart med lidt drikkevand :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. :-) Ja han er ret glad for det.
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  3. Hvor er det smukt, det lille bassin. Virkelig en fantastisk ide. At det samtidig både kan bruges af husets to- og firebenene beboere, gør det jo ikke ringere... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej - og du skulle se et bad som solsorten fik dér den anden dag. Der var vandt over alt - den hyggede sig rigtigt.
      Havehilsner fra Susan

      Slet
  4. Fantastisk ide! Hvor er det fint med zinkbalje og blå klinker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din hilsen herinde...
      Hyggeligt at du havde lyst at komme forbi.
      Mange havehilsner fra Susan

      Slet
  5. Hvor ser det bare godt ud.
    En god gave og en god ide i der har fundet på.
    Rigtig god og dejlig dag til dig.
    Klem Lonni

    SvarSlet
  6. Jeg så det godt da jeg besøgte Staudefeen - og var meget betaget af det - farverne er meget yndige - og sikke en god ide.

    SvarSlet
  7. Til lykke med det, hvor er det fint!

    SvarSlet
  8. Hvor er det fint, noget helt specielt man ikke møder så ofte... :0)

    SvarSlet
  9. Jamen, jeg er jo som sagt vild med det! Er sikker på at vores hunde og katte også ville bruge det til at drikke af :-) Og jeg er bestemt fristet til at få et selv!

    SvarSlet
  10. Jeg kan kun istemme mig i kor,og give de andre ret.Hvor er det sødt og tillykke til din mand med den dejlige gave.
    Jeg har lige siddet og kigget dine indlæg fra den sidste uge igennem. Det ser ud til at have været en dejlig tur i har haft her på Sjælland. Nåe ja og så har i jo lige været et par steder som jeg ikke anende fantes. Så nu må der snart være en tøsetur ud i oplandet.
    Tak for en dejlig inspiration og nogle flotte billeder.
    Kh Linda

    SvarSlet
  11. Kære Susan med de himmelblå....tillykke:o) Hvor ER det bare et smukt spejlbassin. Jeg elsker de skønne aquafarver. Sherpa er en ualmindelig heldig dreng, at have sådan en udsøgt lækker vandskål:o) Jeg ville være jubellykkelig for bare een af klinkerne. De er fantastiske.

    Tusind tak for besøget idag. Det var rigtig hyggeligt at møde jer.
    Håber I kom godt hjem til Domkirkebyen.

    Knus og kærlige tanker fra en træt men glad tante

    SvarSlet
  12. Det ser så smukt ud og manden ser da også veldig fornøjet ud...:-)
    Super dejligt billede af Sherpa der drikker af det nye spejlbassin.
    Det ser så skønt ud i jeres have og jeres flotte væksthus..:-)

    God weekend fra Lisbeth

    SvarSlet
  13. Hej Susan.Er også ret vild med det smukke lille spejlbassin.....dejlige farver.Jeg siger som Linda.....sikke da en dejlig tur i har haft her på Sjælland.I har da været de dejligste steder....er kun lidt misundelig.Rigtig god weekend til dig knus Jette

    SvarSlet
  14. Ej hvor er det et fint lille spejlbassin. Kan godt forstå at i alle er glade for det. Fuglene vil helt sikkert også benytte det til en dukkert.

    SvarSlet
  15. Et skønt spejlbassin. Jeg så det godt da jeg også var på besøg hos Staudefeen sidste weekend.
    Måske ses vi hos Helle, jeg bor ikke så langt fra hende.

    SvarSlet
  16. Kære Susan, og alle jer andre. Hvor jeg dog bare nyder at læse jeres indlæg- jeg bliver da så glad over hvor godt der bliver taget imod spejlbassinerne. Det var en fantastisk synergi der var, den dag I kom efter jeres "potesten" og Jesper fik øje på glasurprøverne -så gik det pludselig stærkt!
    Det er jo så fantastisk hvor inspirationen og ideerne kommer fra -denne gang var det fra jer søde mennesker -tak for samarbejdet!
    Jeg har, som Susan skriver, endnu ikke fået lagt dem på shoppen på min hjemmeside, men send mig bare en mail eller ring mig op, så finder vi ud af det! kærlig hilsen Helle Nørby

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.