tirsdag den 7. maj 2013

En markeds-weekend #2

Søndag morgen var vi også tidligt oppe, for der var plantemarked på Hald Hovedgård. Det må bestemt være Midtjyllands smukkeste af slagsen - og det er altid en utrolig hyggelig oplevelse.


Den gamle Hald Hovedgård er den perfekte ramme for sådan et arrangement, og det er altid rigtig godt besøgt. Jeg elsker den blandede flok som man altid møder derude.... Der er dém som virkelig ved hvad de søger, dem som bare "shopper" hvad de falder over, og så dem som os....


Ja vi gør lidt af hvert. På vores mobiler har vi vores små huskelister, hvor de planter som vi gerne vil ha´ fingre i, står skrevet op. Vi er nemlig ikke nogen af de heldige som kan huske plantenavne - men en liste liiiige ved hånden så klarer vi den. Og så er vi også lette at friste. Flotte blade, smukt farvede blomster - det er svært at stå for.


Og hvor er det dejligt at møde alle de kloge plantefolk. Vi har fået svar på flere spørgsmål idag, gode råd, og masser af smil.


Et par nye duft pelargonier skulle vi have med hjem. Dem vi købte sidste forår har ikke haft den bedste vinter - og svaret på dét spørgsmål var måske "mere vand". Ja, det skal jo selvfølgelig ikke behandles som almindelige pelargonier - og det har jo snydt os. Stængelen er mere tynd, og har brugt for mere vand. Det var én af dagens lektier. 


Bag ved hovedgården ligger den smukkeste gamle park, og når øjet havde vandret hen over de lange rækker af farvestrålende blomster - ja så endte blikket i morgendisen mellem de gamle æbletræer.


Det var så smukt......


Og når vi vendte os om... så var der igen masser af mennesker. 


Da solen kom frem, var det ikke kun den lune pottede muld som vi kunne dufte. De lange rækker af krydderurter trak mange til, og det var ikke tilfældigt. Det duftede himmelsk. 


Da vi havde studeret alle boder, havde vi også fået fyldt kurven og fået mættet vores sanser af dufte og synsindtryk. Og hjemme kunne vi så få et overblik over hvad vi egentligt havde fået puttet i kurven.


En lidt "rodet" samling - men alle købt med tanke på et bestemt sted i haven. Det spændende bliver nu, om jeg kan huske det hele...!!!


Geranium.... selvfølgelig. Dem er vi ret glade ved - og dem var der også et par stykker af.


En fin fin frøstjerne.... meget stor og helt uimodståelig til en meget net sum.


Og så lige en sød forårsbebuder. Skulle eftersigende kunne deles allerede nu... men mon jeg tør det? Tænkt hvis planterne bliver væk, hvis de bliver alt for små? Dén overvejer jeg lige. 


Og som om det ikke var nok "blomster" for dén dag...  Nej da :-)
Hjemme igen gik vi i køkkenet og afprøvede min nye kageform. Det er nemlig en Krysantemum.
En form som jeg har ledt efter, da den nemlig er udgået af producentens sortiement. Men en hurtig efterlysning af den på Facebook - og få timer senere havde jeg fået "serveret" linket til en netbutik som havde den. Hvor heldig kan man være hva`?


Mine svigerforældre kom forbi til kaffe - og kagen var et hit. Ja - den smagte rigtig godt, men at den var SÅ fin - det var jo en bonus.

* NYD DAGEN *

11 kommentarer:

  1. Nej altså - hvorfor var jeg ikke der istedet for ved Vestermølle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia. Vestermølle... det kender jeg slet ikke. Hvor er det?
      Jeg kan jo ikke sammenligne de to markeder - men jeg kan varmt anbefale markedet på Hald :-)
      Fortsat god aften.
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  2. Søde Susan, du bliver da nødt til at give det link videre. Tror ikke jeg kan leve uden den kageform:)
    Kh Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte.... Hva hvis jeg lover at jeg lige lavet et indlæg om dén en af dagene??
      Med links til butikker der har den... og andet godt.
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
    2. Det vil jeg glæde mig til:)

      Slet
  3. Dejlig dag du beskriver og fine ting, du fik med dig hjem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie... ja det var en skøn dag.
      Og fine planter - nu glæder jeg mig til at få dem i jorden snart.
      Mange havehilsner fra Susan

      Slet
  4. Sikke en fin kageform, den kunne du måske godt lave en betonkage i, hvis du nænner det :-) Kagen ser rigtig lækker ud.
    Skønt med nye planter til haven, og et smukt sted i var til plantemarked.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.
      Betonkage... ja dem er jeg ret vilde med. De ser skønne ud ude i haven. Tror dog ikke jeg vil bruge denne form til det... Det er lidt en investering at købe sådan én... og jeg vil jo helst ikke ødelægge den. Den skulle efter sigende holde hele éns levetid hvis man passer godt på den.
      Knus Susan

      Slet
  5. Hej Susan. Sikke da et dejligt marked du var til.Og fine køb du fik med hjem.
    Er ret vild med din bageform......og kagen ser også lækker ud.
    Er spændt på hvor du skal have alle dine nye planter.God aften knus Jette

    SvarSlet
  6. Super skønt marked Susan og vejret var som man kunne ønske sig her efter et koldt forår.

    Kan se vi var der på samme tid *SMILER* - det er ikke til at se det hvis man ikke lige ved det....men jeg ved det ;0) I har fanget mig på et af billederne :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.