søndag den 26. maj 2013

På besøg i Tante Grøns have

I går har jeg set den smukkeste have ..... den smukkeste og "lige-mig-have". Vi var på besøg i "Tante Grøns" have, på Mors - og det var den skønneste oplevelse.


Tante Grøn - også kendt som Jytte Justesen, har jo netop udgivet den fineste bog på Claus Dalby´s forlag Klematis. Jytte har skrevet teksten - på sin sædvanlige finurlige og helt igennem fangende måde, og Claus har taget billederne til bogen.  Det er virkelig en fin bog - og jeg tror at der er mange der som jeg, har drømt om at se haven ved selvsyn.


Derfor var det jo virkelig et hit da vi opdagede at Tanten åbnede sin have for gæster. Et stort kryds blev sat i kalenderen, for vi skulle til Mors, sku´ vi.


Jytte bød os hjerteligt velkommen ind i sin have - og hun var nøjagtig så sød og hyggelig som jeg havde forestillet mig. Ingen tvivl om at hér var der hjertevarme og haveglæde. Det var tydeligt.


Rundturen startede i "den rodede del" af haven, som Jytte selv sagde. Dér hvor alle stiklinger stod på spring - og der hvor det store lager af krukker og potter øjensynligt var. Men rodet - det syntes vi bestemt ikke det var. Organiseret arbejdsområde er måske bedre sagt... for det var tydeligt at hér var brugt mange timer.


Da vi kom rundt om hushjørnet kunne vi se haven - ja vi blev jo nærmest ledt derom af havestien, flankeret af den fineste buksbomhæk. Og sikke et smukt syn.


Havepavillonen var virkelig fin, og vi kan lige forestille os hvor smuk dem må være når roserne, som danner taget, står i blomst. Ligesom den svalende skygge som den må give på en varm sommerdag.


På bordet stod en prægtig buket syrener - selvfølgelig. For Jyttes mand John - er nemlig også kaldet Syrenprinsen. Han elsker syrener - og det sås også tydeligt i haven.


Flere steder stod planter på spring. Men selv om der stadig var meget der ikke var helt fremme endnu - så var der rigeligt at se på.


Meget dragende var den lange allé af træer igennem haven. Det gav en rigtig god virkning - og en fantastisk fornemmelse når man gik imellem træerne. Meget formelt - men på den helt afslappede måde.


Bedene var meget smukt beplantede. Det er tydeligt at se at Jytte kan dét dér med planter og farver. Tager man det "lange skue" hen over et bed, ser man en masse bølgende farver og former. Lige til at svømme væk i. Og kigger man mere ned i bedene, ser man alle de foreskellige slags planter med hver deres detaljer. Jeg kunne bruge uendeligt meget tid på at kigge.


Alle havens små rum, giver haven en eventyragtig stemning. Eventyret om Tanten og Prinsen måske :-)


Tulipanerne og Narcisserne stod så flot, så man skulle tro de var bestilt til dagen. Duften og synet var virkelig noget særligt. Især bedet med de pastelfarvede tulipaner trak opmærksomhed - og det forstår jeg godt.


Claus Dalby kom og fortalte om tilblivelse af bogen, og om have sådan helt generelt. Der var rig mulighed for at stille spørgsmål, og flere gode fif blev skrevet i vores "huskenote".  


Det var et hyggeligt gensyn med Claus, og hvor ellers end i sådan en dejlig have, kan man sidde og få en hyggelig sludder. Vi glæder os rigtig meget til, vi skal gense hans egen dejlige have her i Juni måned - det er endnu et havebesøg som vi ser frem til. 


Jytte bruger mange plantestativer i sin have - og hvor er det flot. Vi kan så levende forestille os hvor flot de må være med de blomstrene roser og klematis.


Det er en ting som jeg gerne selv vil have noget mere ind i vores have, og det giver noget særligt til en have, når der kommer højde på bedene.


En anden ting i Jyttes have som er totalt dragende er duerne. Hvide og smukke - og helt igennem eventyrlige. Og det fine dueslag... Hvem der bare havde sådan ét. Men dét må nok hellere blive ved tanken - duer er nok ikke noget vi vil begive os ud i. Men synet af dem - det var altså fantastisk. 


Fristet blev vi derimod i de herligheder som "Rosenbuen" havde taget med til haven. Der var blandt andet espalier og krukketårne i flere udgaver, men også de flotteste bålsteder. Sådan ét ville bestemt pynte i vores have.... ja bare det lille ville være fint - vi er ikke krævende :-)


Plantesalg kan jo altid friste mig. Et pænt lille udvalg af smukke og gode stauder, og et eminent og meget fristende udvalg af syrener. Jeg holdt mig til stauderne...  


Og så fik vi også vores eget eksemplar af bogen "Tante Grøns have" - med en lille hilsen fra forfatteren selvfølgelig. Jeg glæder mig rigtig meget til at fordybe mig i den - jeg er allerede fanget af de første afsnit. Herlig læsning - helt på højde med de hilsner som "Tanten" igennem tiden har lagt på flere haveblogs. 


Det var en dejlig dag. Vi har mødt nogle skønne mennesker - både gamle og nye bekendtskaber. Og så har vores havedrømme og gejst fået et godt skub... masser af inspiration og gode ideer, og en følelse af hvor dejlig en have kan være.

Tante Grøns have har åbent flere gange over sommeren, og jeg vil klart anbefale dig at tage et smut forbi på Mors, hvis du overhovedet har muligheden for det.

Du finder datoer og tidspunkter på Tante Grøns have´s hjemmeside.

*God søndag til jer alle*

37 kommentarer:

  1. Tak for turen, Susan. SÅ mange dejlige billeder!! Jeg føler mig helt inspireret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyggeligt at du "tog med" på turen.... og tænk hvis man kunne gengive duft også :-) Det var nemlig helt specielt.
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  2. Hej Susan.Tak for et rigtig dejligt indlæg.Kan godt forstå at du svømmer over af begejstring.For det er da bare den dejligste have.
    Det er en oplevelse man kan leve længe på.Rigtig god søndag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor dejligt Jette.... Jeg håber du selv kommer forbi på Mors engang, og kan opleve haven ved selvsyn. Det var én af de rigtig gode haveoplevelser :-)
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  3. Åååå, takk for disse herlige bildene!! For en glede å kunne besøke en slik vakker hage! Og hagemarkedene du skriver om i tidligere innlegg ville jeg også gjerne besøkt, synd at det ikke er så mye slike markeder her jeg bor. Nå fikk jeg veldig lyst å bestille den boken, kanskje blir det bursdagsgave til meg selv:-) Ønsker deg en riktig fin søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhh ja - fødseldagsgaver til sig selv er en god ide. Dén er jeg selv helt med på. Bogen er ret fin... og jeg kan kun anbefale den.
      Håber du snart kommer afsted på markeder igen... det er nu så skønt.
      mange hilsner fra Susan

      Slet
  4. Superdejligt indlæg :-)

    Vi har begge læst Tante Grøn´s fine bog, og nu kommer du med dit skønne indlæg.

    Vi bliver vist nødt til, at at tage en tur til Mors her i eftermiddag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor herligt Vivi.... spændende hvad I syntes om det? Og om I blev lige så betagede som vi gjorde?
      Jeg glæder mig til bogen... det er god og herlig læsning.
      Skøn aften til dig.
      Hilsen Susan

      Slet
    2. Det er en fantastisk have, og den var bestemt den lange køretur værd :-)
      Haven er så fint sammensat, og der er en helt speciel stemning i haven, uanset hvor man ser hen, er der noget godt for øjnene (jeg vil ikke begynde at remse op, for så bliver jeg aldrig færdig. Hver en lille krog er udnyttet til fine detaljer :-)
      Bakken med frugttræerne er også helt fantastisk både i sig selv, men også som baggrund for resten af haven.

      Slet
    3. Ihhh hvor er det bare GODT at høre. Jeg kan forestille mig at turen slet ikke var lang - på vej ud, med noget spændende i vente, og på vej hjem, med masser af indtryk i hjertet.
      Knus Susan

      Slet
  5. Sikke dog en smuk rejse I har været på i den sidste uge..:-)
    Selv om man skal køre noget så har det vel været en slags mini-have ferie. Man behøver ikke tage udenfor landets grænser for at opleve smukke haver og skønne markeder.:-)
    Jeg havde forud bestilt tantens bog og læste og nød den med det samme den kom ind af døren.
    Det er en fantastisk smuk have.
    Jeg har 2 gange været inviteret til Claus, men blev desværre syg begge gange. Men håber da at få opleve hans have live engang..:-)

    God søndag fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor er det bare toppen af ærgerlighed... !!! Syg begge gange du har været inviteret i Claus´ have :-( Jeg håber du får chancen en anden gang... Jeg kan se at han udtrækker billetter igen i disse dage.
      Ja - det været en rejse uden lige. Både i km - men især i oplevelser. Og det stopper ikke sådan lige... vi har en skøn sommer foran os. Og vi glæder os.
      Men en tur til Holland har da været oppe og vende her i weekenden - det ville da være herligt at komme derned.
      Håber du har haft en skøn weekend.
      Mange havehilsner fra Susan

      Slet
  6. Tak for et dejligt besøg i Tante Grøns have, det gør helt ondt inden i mig over at jeg ikke bor lige om hjørnet. Jeg har jo set haven 2 gange om sommeren, men ikke i løgsæsonen og dine solskinsbilleder pirrer udlængslen hos mig på denne grå regnvejrssøndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Da vi besøgte Tanten´s have, var der gæster fra Fyn. De havde booket en overnatning i en B&B i området - og ville så komme igen i dag søndag, for at høre Heide fortælle om Syrener også. Så de lavede en tur ud af det. Og der er mange smukke steder på Mors. Måske også på jeres vej der til... ? Det kunne da blive en herlig weekendtur?
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  7. Sikke nogle dejlige indlæg, jeg fik lige læst op på det forsømte og nød hvert ord og billede! I får da rigtig set noget, det må være skønt. Tantens have har jeg været så heldig at opleve om sommeren, den er helt i særklasse. Det øverste billede, du viser - med tulipanerne - er lige til en fotokonkurrence, hold fast det er godt.
    Mange havehilsener herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tulle. Tak for for de søde ord.. de luner virkelig. Men sagen er jo at vi ser så mange skønne steder, så jeg elsker jo at fortælle jer om det.
      Fotokonkurrence.... jamen der skal jeg da ha´ i tankerne :-) Under alle omstændigheder så er alle billederne gemt godt - også til minde om en dejlig dag.
      Mange havehilsner fra Susan

      Slet
  8. Rigtig fine billeder med undertekster. "Bare det var mig" tænkte jeg flere gange. Også jeg har set Tantens have et par gange om sommeren, men det er vist en klar fejl, at jeg ikke har set den på denne årstid. Både Syrenprinsen og Tanten er meget dygtige og vidunderlige havefolk. Tak for kigget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja hold da op Nette... vi skal helt bestemt også se haven til sommer. Vi glæder os da allerede til at komme tilbage næste gang der er åben have. Og du har helt ret... de er meget dygtige og utrolig hyggelige.
      Mange havehilsner fra Susan

      Slet
  9. Smukke billeder og tak for rundvisningen i Tante Grøns have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt :-)
      Hilsner fra Susan

      Slet
  10. Virkelig dejlige billeder, Susan, du viser en fantastisk smuk have og det er jo også skønne mennesker, der står bag. Dejligt at det blev en god dag, både for jer besøgende og for Tanten og familien. Og ja, bogen er fantastisk, den kan læses igen og igen, jeg læser bedst i småbidder lige nu og det fungerer fint. kh Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige nu har min søde mand netop lagt bogen fra sig - færdiglæst. Men sådan kan man jo sagtens når man har lagt hjemme en dag... Jeg glæder mig til det er min tur til at komme med på rejse. Og jeg kan allered fornemme at det ER en bog man tager frem igen og igen.
      Knus Susan

      Slet
  11. Dejlig fortælling om jeres besøg i Tantens have og skønne billeder. Netop hjertevarme er et meget rammende ord om havens ejere :) Vi var der i går og havde også en skøn dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre... Ja - sådan er det vist i den have. Det kan kun blive et dejligt besøg.
      Vi glæder os allerede til vi kommer tilbage i juni måned.
      Mange havehilsner fra Susan

      Slet
  12. Kære Susan og alle I andre.

    Mange tusind tak for alle de rosende ord, som varmer både Prinsen og jeg meget mere end I kan forestille jer:o)Sådan nogle søde og hjertevarmende ord og kommentarer, giver fornyet motivation og energi til at gå ud i alt det grønne, og give den en ekstra skalle. Jeg vil være både stolt og beæret over, at kunne give bare en smule inspiration og haveglæde videre til andre havefreaks.

    Bedet med de blandede pastelbolsjer, er en forsættelse af sidste års eksperiment med sommerblomster i samme farveskala. Jeg er nu sikker i min sag og vil iår så småt begynde at plante roser og stauder i sart abrikos, lime, sart lyserød og sart gul. Men sommerblomster skal der også plantes....i vildskab!:o)Ellers opnåes det vilde og naturlige udtryk ikke så godt.

    John og jeg havde en fantastisk weekend. Det var så skønt at høre dialekter fra stort set hele landet med undtagelse af Bornholm. Og det var pragtfuldt at se havegæster sidde på en bænk med ansigtet op mod solen og bare nyde vejret og stemningen i snegletempo. Jeg blev helt rørt når jeg så en havegæst sidde med næsen dybt begravet i en blomst og sniffe. Jo, det er altid rart at være omgivet af "lidelsesfæller":o)

    Det var SÅ dejligt at få en blomstersnak med rigtig mange af jer og Susan, du og din søde mand har taget nogle skønne billeder. Jeg vil give Tulle ret. Det første billede i kavalkaden har potentiale til at vinde en fotokonkurrence for det er ualmindeligt godt "skudt". Det er superdejlige billeder, din mand har taget af dig...flankeret af blomster, som jeg fornemmede, at du elsker meget højt.

    Tusind tak for dejlige besøg. Vi glæder os meget til vi ses næste gang.

    Stort knus fra Syrenprinsen og jeg

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tante og Syrenprins
      Jeg vil gi jer helt ret... jeg elsker blomster :-)Men jeg elsker især når de står så flot og elegant blandet som de gør i jeres have. Og så elsker jeg når en have gør indtryk på mig.... og jeg har lyst til at "ta´ den med hjem".
      Ja - her er den "gal igen"... vi kigger igen på vores have med nye øjne og siger... "kan vi ikke lave lidt flere bede" og "hvad med nogle rosenbuer, og hegn med overliggere til klatreplanter" ? Ja - sidste sommer endte det jo med et nyt bed.. gad vide hvad der sker denne gang? :-)

      Jeg syntes det er SÅ skønt opleve steder som i den grad inspirerer mig... og det er virkelig dejligt at møde menneske bag alle de gode ideer.

      Det er rigtig dejligt at høre I havde nogle skønne dage, med gæster rendende i jeres private have. Men jeg kan se på alle de forskellige blogindlæg som der er kommet ud af besøgene hos jer, at folk VIRKELIG har nydt at komme forbi. Og med enten snuden nede i en blomst eller oppe i solen... så hyggede vi os også rigtig meget.

      Så i lige måde kære Tante og Syrenprins - vi siger også mange tak for inspiration og hyggelig stund. Dejligt at du ville have os på besøg.

      Lige nu står vore (vores nabos) store syrenhæk i fuld blomst, og duften får mig til at tænke tilbage på i lørdags. Herligt ikke :-)

      KNUS Susan - og Jesper

      Slet
  13. Hej Susan
    Hvor ville jeg gerne have været på besøg i den eventyrlige have. Dejlige billeder du har taget.
    Jeg har heldigvis anskaffet Tante Grøns bog, som bare er dejlig. Pinsedag var min mand og jeg på besøg i Claus Dalbys have, så det lå ikke lige for at tage på havetur ugen efter, da der er langt fra Frederikssund til Mors.
    De bedste hilsener
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten.
      Ihhh hvor lyder det også en god dag i pinsen - i Claus´have. I havde vel også godt vejr?
      Men måske det passer med en lille tur til Mors når der igen senere på sommeren er åbent i Tante Grøn´s have...?
      Jeg har også en indlæg på bloggen på bedding - hvor jeg fortæller om andre smukke steder på Mors, som I måske også har lyt at se.
      Mange havehilsner fra Susan

      Slet
  14. Hello! Med stor fornøjelse jeg læser din blog. Jeg bruger en oversætter af google, jeg undskylder for fejlen.
    Elskede denne haven!
    Sig mig, please, i haven hække (fotos 6, 11, 19) fra hvilke planter? Svært at se på billederne.
    Tak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa du helt ovre i Rusland. Velkommen til min blog :-)
      Hækkene på billede 6 og 11 er buksbom (Buxus sempervirens) Og så TROR jeg nok at hækken på billede 19 er en Liguster (Ligustrum)
      (Kære I andre bloggere - ret mig gerne hvis jeg tager fejl)
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  15. SÅDAN nogle dejlige billeder fra TANTENS have, sidder og bliver helt "høj" :) :) SKØNT

    SvarSlet
    Svar
    1. Høj.... så skulle du dufte syrenerne i haven :-)
      Nej nu driller jeg... men det VAR virkelig et dejligt besøg.
      Knus Susan

      Slet
  16. Kære Susan og Anna i Rusland.

    Da da, det ER fuldstændig korrekt. Det er Buxus sempervirens og Ligustrum, som danner hække på de tre omtalte billeder.

    Susan, det er en stor ære, hvis vores have på nogen måde kan inspirere til nye tiltag i jeres have. Hils din søde mand.

    De søvnigste godnathilsner fra Flade Bakker...og på snarligt glædeligt gensyn.

    Knus fra øens folk

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro jeg skal hilse... og hvis jeg kender ham ret, så kigger han også selv med her :-)
      Ja spændende hvad der bliver af de nyt ideer.... om de lander et sted.
      Knus Susan

      Slet
  17. Ja bare man havde mere plads til alle de drømme sådan en tur kan fremmane, Tror helt klart jeg ville besøges tante grøn have en dag hvis muligheden byder sig igen. Også skønt for jer at I får lov at gense CD´s have i juni.
    Henrik

    SvarSlet
  18. Tak for nogle gode billeder. Jeg havde ikke tid den weekend hvor man kunne besøge Tantes Grøns have, så det er dejligt du har taget nogle billeder! Den ser eventyrligt ud. Med mange personlige ideer. Havehilsner
    Den eksperimenterende have

    SvarSlet
  19. Super flotte billeder, og en MEGET FLOT HAVE:
    Rigtig god søndag.
    Anna og Vibeke

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.