onsdag den 20. september 2017

Den nye hegn og en ny klipper

Alt for længe har jeg været ærgerlig over min buksbom klipper.... den var træt og slidt, og havde mange år på bagen. Men da den så tilmed var én af de ting som fik vand da vores afdækning på terrassen blæste væk under vores istandsættelse af udhuset - så kunne den ikke mere. Nej når der løber vand ud af både oplader og maskineri - så er det vist på sin plads at investere i nyt. 


Derfor må vores buskbom foran huset vist ha´ følt sig forsømt... De havde vokset sig vilde og "langhårede" og det "stramme-look" som buksbom er så kendt for var fløjet sig en tur. Der var nok at gå igang med - og en helt sæk afklip røg der af før jeg igen var tilfreds.  


Jeg har normalt store hortensia på trappen foran huset, men i år er de ligesom aldrig nået derom. En skam egentligt... for jeg syntes at krukkerne med buksbom er fine om vinteren, men i overkanten om sommeren. Men hvor ofte er det at man går et skridt tilbage og ser det hele lidt på afstand....og bliver mindet om hvad man har glemt. Jeg har ihvertfald misset det i år.

Vi er ikke blevet mindre begejstrede for vores nye hegn. Det fungerer bare så godt, og vores have og haveliv har ændret sig markant.


Klatrehortensiaen har fået godt fat, og vi håber at de med tiden vil dække store dele af hegnet. Hvis altså de kække hanhunde vil lade være med at lette ben på dem når de går forbi - så skal det nok gå. Jeg har udtænkt en ide med afskærmning for at beskytte dem, nu må vi se om den bliver til noget.
Ja den bare jord er træls - som det hedder på godt jysk. Det er umuligt at holde fri for ukrudt - og selvfølgelig. Bar jord er naturstridigt - og i det nye år er det et projekt at få ændret det. Jeg drømmer en pigsten lagt i beton - for jeg ved det er pænt og giver minimal ukrudt. Jeg forestiller mig at beplantning blot vil ende som "hundetoilet"... og stadig fuld af ukrudt.

Men trods planternes popularitet og ukrudtets vokseværk, så er det utroligt så glad jeg stadig bliver over synet af hegnet når jeg kommer hjem. Tænkt som vi har drømt om det i mange mange år.

Happy happy gardener 

10 kommentarer:

  1. Det ser HAMRENDE godt ud :-)
    Kan godt forstå I er glade for jeres havehegn. Det giver lige lidt mere privatliv, Og bar jord er SÅ træls at kigge på (og vedligeholde). I må igang med at lægge pigsten til foråret :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa
      Ja bar jord... det er fjollet og et ALT for stort arbejde :-) Jeg hepper også på pigsten... nu ser vi hvor den "lander" :-) Skøn weekend

      Slet
  2. ej ja, pigsten i beton er da genialt - og kan lige fejes.... og måske vil hundeejerner også indse at NOGEN skal rydde op efter hundene - hvis der er planter eller græs tror jeg de tænker... nårhrr ja det er natur og hundelorten formulder jo..... engang

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi er jo selv hundeejere - og hundeluftere. Vi samler altid op... men ved også at hanhunde kan snyde sig til at lette ben hvorsom helst selv om man gør sig umage for at det ikke sker. Men... derfra også til at ligne nogen der tænker "det her er da et genialt sted" - der er langt.
      Pigsten vil gøre det så nemt, da man ikke skal luge. Og jeg syntes det er virkelig fint at kigge på.
      Skøn weekend til dig
      Susan

      Slet
  3. Hvor er det et smuk indgang til det hvide hus og hegnet er da bare SÅ flot. Jeg synes buskbom er en skøn plante, og dine kugler er da bare så smukke,flot klippet. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Ja vores veranda gør sig godt på huset... og de fleste ved hvilket hus det er hvis man forklare om de hvide søjler. Buksbom... jeg er også fan :-) Skøn og dejlig weekend til jer
      Susan

      Slet
  4. Hej Susan.
    Hvor er hegnet smukt og er sikker på at det bliver endnu smukkere når først hortensiaen har dækket det. Kan godt forstå i er glad for det.
    Må man spørge hvilken klipper du har købt til buksbommene?
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde Heike.
      Ja jeg elsker de duftende hortensia blomster... og selv om vinteren er grenene meget dekorative. Det bliver så godt :-) Klipperen er fra Bosch... en Isio klipper. Magen til den vi havde tideligere og som jeg har været super glad for.
      KNUS og skøn weekend til jer på farmen
      Susan

      Slet
  5. uha... Jeres nye hegn ser rigtig godt ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Tim :-)
      Vi er super glade for det
      Skøn weekend til dig.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.