søndag den 13. september 2015

1-2-3- ikke mange :-(

Mon andre har et godt frugtår i år? Vi har ikke - ja faktisk har vi så lidt på træerne, at jeg tænkte jeg ville vise jer vores pærer i år. Hver og én faktisk ;-)


Det er nemt - der er nemlig 4 stk. Godt nok 4 rigtig fine pærer - men altså 4 stk!!


Og så er det jo sådan at jeg nærmest ikke tør plukke dem. Gad vide om de er modne - eller om de skal have mere tid på grenen? Var træet fuldt så tog man jo bare en smagsprøve ikke? Men tænk at spilde én af dem ved at plukke for tidligt - men tænk også om de blev overmodne og fuglene og hvepsene nåede at nyde dem før os. 


Jeg mærker lidt på dem hver dag, og tænker "er det nu". Foreløbig er det ikke.... men hvor længe tør jeg mon vente?


Men når de bliver plukket vil vil nyde dem. Måske én bliver til en lille dessert - eller noget med noget likør indblandet. Jo jo..... man må sætte pris på det man har :-)

*Rigtig god høst til jer alle*

11 kommentarer:

  1. Hej Susan Håber du er ved at være lidt ovenpå igen.
    Og her er det heller ikke noget godt år for mine æbler.Mit gamle træ plejer at være fyldt med dejlige æbler...................men bare ikke i år.tror det var det kolde forår der er skyld i det.
    Ville vise min spand med æbler.....................men glemte dem i mit søndagsindlæg.
    Kan da nok få nogle poser med æblemos.
    Og jeg ville da nyde de gode pærer når de har ligget en uges tid inde.Rigtig god søndag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja tak - lidt mere oven på for hver dag. Det går fremad og selv om tålmodigheden er lidt træt - så ved jeg det bliver godt.
      Ja måske det kolde forår... for det var koldt. Vi havde mange blomster - og også bier. Men hvis de frøs var de måske ikke så aktiv.
      La´ dem ligge nogle dage... ja det kan man måske godt.
      Mange havehilsner fra Susan

      Slet
  2. Mit æbletræ er jo ikke ret stort...så det ser ud til at have lidt flere æbler end sidste år. De er til gengæld noget længere tid om at blive røde...så med den blæst vi får for tit...så ryger der nogle på den konto... Mener dog der er omkring 14-15 på træet endnu. Sidste år høstede jeg vist 10 stykker...så det går da fremad.

    Mht. modenhed har jeg hørt at æbler er modne, når man forsigtigt kan dreje dem (stilken) og hvis de er modne, så knækker de af stilken. Måske det også gælder for pærer?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja bare det går fremad..... :-) Vores træer har ikke været super prangende i de år de har stået der - det er vel ved at være 4 år nu, men der er ikke den store høst. Der er to forskellige sorter - og de burde kunne bestøve hinanden.
      Jeg kan da lige prøve tricket med at dreje... når jeg forsøger mig. Så kan jeg jo liiiiiige vende tilbage.
      Fortsat god aften
      Knus Susan

      Slet
  3. Hahahaha, ja det er ikke pænt at grine, når det ikke går godt for andre, men jeg kunne ikke lade være. Nok fordi jeg kunne se mig selv fra sidste sommer, hvor der var 4 æbler på mit nye lille æbletræ, som blev købt sidste forår. Jeg har (heller) ikke forstand på pærer, men mit meget lille Discovery æbletræ har haft så mange æbler i år allerede, at jeg har måtte hejse det op, og binde nogle af grenene op fordi de ikke kunne bære så mange store æbler! Det er da meget godt for et lillebitte træ, som har boet i en meget stor krukke siden sidste år. Jeg har plantet det ud i en meget stor gammel zinktønde i sidste uge. Måske din pauvre pærehøst har noget at gøre med manglende bestøvere? Jeg har MANGE insekter i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi kan genkende os selv i hvad vi læser her i blogland - vi har nok de samme tanker og udfordringer med mange ting :-) Og sikke da en succes du har har med dit æbletræ - der bliver da noget at høste.
      Bestøvere - tja måske. Jeg ved ikke om vi manglede bier - måske. Det var jo lidt koldt, og dem der var af bier var nok ikke så aktive. Vi har to træer - som kan bestøve hinanden.
      Mange hilsner og skøn aften
      Susan

      Slet
  4. Kære Susan.
    Ja det er lidt af et udfordring at stå i når man er så heldig at have et pæretræ. Jeg vil da prøve den ene og dele med min mand. Tænk du har fortsat 75% tilbage.
    Men jeg tror at der er meget som ikke er som det plejer at være. Jeg har ingen hindbær i år og det plejer jeg at have. Et sted hvor jeg ofte plukker brombær blev det ikke engang til et halv pund, så det blev ikke til meget marmelade af den portion. Heldigvis kan jeg købe brombær der er frosne, så marmelade går vi ikke glib af.
    Så nyd du bare en pære
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhhh ja - hvor har du ret. Tager vi én har vi jo stadig 75 % tilbage :-)
      Næste gang vejret er til at bevæge sig til dén del af haven må jeg lige op og ta´ en tjekker. Måske vi blot skal kaste os ud i det.
      Marmelade af egne hindbær - øj - det lyder ellers som en stor luksus. Vi har lidt brombær i haven - men de er vist ikke klar endnu.
      Vi vil nyde en pære :-)
      mange hilsner Susan

      Slet
  5. Hej vi har ingen pæretræer, så det kan vi ikke ændre os over, men æblerne giver ikke meget i år, de er små og fyldt med alle mulige sygdomme. Kun efterårshindbærrene give mange bær hver dag. Ja sådan skifter det fra år til år.

    SvarSlet
  6. Vores to pæretræer blev plantet i foråret, så de er stadig helt nye, og har ikke båret frugt i år. 2 ud af 3 ligeledes nyplantede æbletræer har båret lidt. Fillipa fik et´ æble og Rød ananas nogle få stykker. Vi har også et familie æbletræ med 3 sorter, som blev plantet for 2 år siden. Træet er stadig lille, men helt tung af æbler.

    SvarSlet
  7. Uh her ser det desværre også lidt sort ud med frugt høsten i år! Havde ellers sat næsten op efter både most, marmelade og grød - af æbler, men jeg kommer desværre nok til at begrænse mig lidt..
    Jeg har kunne lave en lille omgang brombær marmelade, men det bliver vist kun til en enkelt omgang.. Ja det har vist været en lidt (for) kold sommer..
    Vi må håbe på et lidt lunt efterår - det ville være så skønt.
    God aften til dig

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.