onsdag den 23. april 2014

Forårs-wellness til vinterspøgelser

Påskedagene gav os en dejlig masse tid i haven.... det var skønt og vi nød det helt utrolig meget. Det store tema var råhygge, og det selvfølgelig imens vi var effektive.


Længe har jeg haft lyst til at pelargonierne skulle rømme vores lukkede altan, men der var lige et hængerparti i Orangeriet inden det kunne komme på tale...... den sidste rengøring.


Plantebordet blev ryddet for alt - kasser, kurve og krukker, og alt blev flyttet ud i haven til den årlige sortering. Sikke mange ting der havde fundet vej under plantebordet.... ja, og sikke behov og prioriteringer ændre sig.
Da alt var ryddet blev de sidste stykker glas i Orangeriet pudset, plantebordet fik en omgang sæbevand, og gardinerne blev hængt op. Det var skønt at få ordnet de ting... og SÅ kunne vi endelig gi´ vinterspøgelserne lidt luft under de støvede blade.


Utroligt hvad vi har haft stuvet sammen af pelargonier på 1. salen - de har stået tæt pakket, og man kunne nærmest se hvordan de strakte sig efter lyset så snart de kom ud i haven.


Og så startede en god omgang wellness til de vinterblege planter. Alle visne blomster og grene blev fjernet, et job som min søde mand stod for, velassisteret af Lukla selvfølgelig.

Jeg stod for afdelingen for "om-potning". Alle fik større potter og ny jord. De fik også alle de smukkest mulige potter, og de "almindelige" blev kun brugt hvor der ikke var andre muligheder. Så blev der serveret en køling drink- i form af vand, til alle potterne - og så var de klar til "indflytterfest" i Orangeriet.


Det føles godt at se dem ude igen..... Så er sommeren på vej, og Orangeriet blev med et snuptag meget mere hyggeligt og smukt. De er godt nok lidt skræmte at se på, her på billederne - men allerede dagen efter havde de rettet sig og bladene havde allerede fået farve.


Grønne blade og hvide gardiner...... så er den perfekte stemning, som jeg elsker så højt, tilbage i Orangeriet.


Nåååeeee ja - vi er alle ret vilde med det derude. Prinsessen Lukla er ikke nogen undtagelse.


Nu - efter et par hektiske arbejdsdage, har jeg igen weekend....... Ikke dårligt, og noget jeg bestemt vil nyde.
*VILD  MED FORÅR*

21 kommentarer:

  1. Det ser dejligt ud. God weekend. Jeg har lige 2 arbejdsdage endnu og så venter en uges ferie. Det bliver skønt

    SvarSlet
    Svar
    1. Ferie...... dejligt. Du vil nyde den i stor stil - dét ved jeg.
      Mange knus Susan

      Slet
  2. Super hyggeligt, Susan. Du og din mand forstår virkelig at hygge jer i haven!
    Hvad er det i grunden med pelargonier og damer? Jeg er aldrig rigtig faldet for dem og har kun, hvis jeg altså overhoved gider, Dronning Ingrid og rosenknop-pelargonier. Men de er til gengæld også skønne.
    Kh Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mathias. Ja vi hygger os...... dét er noget af det vi er bedste til :-)
      Og dét med damer og pelargonier - det kan jeg nok ikke rigtig svarer på. Jeg er vist ikke som de fleste damer.... *fnis*
      Men jeg er vild med pelargonierne da jeg syntes de har sådan et tilpas romantisk udtryk, ikke for meget og ikke for lidt :-) De er smukke og klassiske, og gør ikke alt for meget væsen ud af sig. Jeg er også klart mest begejstret for Dronning Ingrid og de andre "kongelige" sorter - aldrig røde og ikke for skrap lyserød farve. Og så er jeg jo særligt glad for dem der har mange år på bagen - de lange og krogede er meget smukke.
      Rigtig skøn kommende weekend til dig
      Mange hilsner Susan

      Slet
  3. Dejligt, dejligt i dit orangeri - og hvor er det et dejligt solidt plantebord. Mit FAKTA-plantebord er alt for lille og så dingler det på de tynde ben :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi. Ja - det er rigtig godt plantebord vi har derude. Solidt og massivt - men stadig fint og ikke for stort til Orangeriet.
      Det er min søde mand som har lavet det - efter mål. Så det passer perfekt ind på sin plads. Vi kiggede efter gamle borde, som kunne gøre jobbet - men de helt rigtige kom bare ikke. Så derfor lavede han et selv. Jeg elsker det.
      Mange hilsner og go weekend
      Susan

      Slet
  4. Hej Susan!
    Hvor er Luka skøn i kassen, en rigtig hygge trold:-) og dejligt at i råhyggede sammen i ferien, en fornøjelse at læse:-)))
    Imponeres altid over hvor trælse pelargonier kan se ud her i begyndelsen og at de kommer til at stråle og strutte i løbet af kort tid.
    Jeg har en dronning Ingrid med mindst 15 år på bagen, folk der ser hende siger at de aldrig har set så stor og blomsterrig en sag, og hun har givet liv til et utal af nye planter der står rundt omkring hos de der måtte eje en sådan.
    Mange "yess det er forår "hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - det er ret utroligt ikke... hvordan planter i løbet af meget meget kort tid retter sig bare de får lys og vand. Og med ny jord også..så går det bare ekstra godt :-)
      Hvor lyder det fantastisk med en 15 årig gammel dronning..... og de utallige "børn". Jeg kan godt forstå at folk er imponerede, for alderen gør noget ved planterne - og man kan nærmest "tælle årringe" på dem.
      Mange forårsglade hilsner fra Susan og hygge-trolden :-)

      Slet
  5. Skønne fotos, ja sikke et Påskerejser, det vil vi ha mere af.... :-) vi var også i haven, det var rigtig skønt, ren livseliksir... Jeg plejer at klippe mine pelagonier ned, men det gør du ikke kan jeg se. Bliver de så buskede nok? Det ku være jeg sku prøve det... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Rygtet siger at der kommer vejr i weekenden som er næææææsten lige som i påsken - dét håber jeg, for dagen i dag har været lidt for kold.
      Nej jeg klipper ikke - hvis jeg kan undgå det. En sjælden gang gør jeg det - hvis de bliver 1 meter høje og KUN har blade i de øverste 10 cm. Men ellers så foretrækker jeg dem høje og tynde. De er super på gulvet ude i Orangeriet, og de danner nærmest en væg som de står der på række. Jeg kan godt lid at man kan se de krogede grene. Men man kan jo godt blande dem... de "veltrimmede" og de "lange" :-) God fornøjelse.
      Mange weekendhilsner Susan

      Slet
    2. Det tror jeg lige jeg må prøve med en enkelt for at se resultatet... :-)

      Slet
  6. Det var sandelig en skøn wellnessomgang for alle parter på jeres matrikel. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - alle følte sig veltilpas bagefter :-)
      Ikke så dårligt endda :-)
      Rigtig skøn weekend
      Susan

      Slet
  7. Svar
    1. Dét er jeg enig i :-) Mega sød - og go foran kameraet. Skønt... når jeg nu godt kan li at fotograferer hende.
      Mange havehilsner Susan

      Slet
  8. Hej Susan.Der er ikke noget bedre end at få ordnet alle blomsterne efter vinteren...........har selv nurset alle mine pelargonie.
    Og Lukla er da bare Så sød i kassen.
    Flot plantebord du har i orangeriet.
    Nu kan i rigtig nyde den dejlige weekend de har lovet.
    Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er go hygge at ordne blomster.... og terapi :-) Det er sjældent jeg oplever at mit hoved ikke kværner derud af - men når jeg går i haven, så har jeg ro. En særlig luksus syntes jeg :-)
      Jeg elsker også plantebordet..... min søde mand har lavet det. Og det er perfekt derude.
      Også rigtig skøn weekend til dig Jette...... Jeg er jo allerede godt i gang med min weekend, og den er go´kan jeg fortælle dig :-)
      Knus Susan

      Slet
  9. Dejligt, som i har nået en masse. Men med dine to hjælpere er det jo ingen sag.
    Glæder mig til at se orangeriet i August, kan næsten ikke vente længere.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Heike. Hvis du ikke kan vente til August... så er du altså hjerteligt velkommen til at komme forbi inden da :-) Bare gi´ lyd..... Det kunne være hyggeligt.
      Mine hjælpere er ikke lige hjælpsomme - men de er begge utrolig hyggelige og rigtig godt selskab :-)
      Knus Susan

      Slet
  10. Det er skønt, når man har fået ordnet drivhuset :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en SKØN følelse.
      Mange hilsner Susan

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.