tirsdag den 4. september 2012

Jeg elsker hortensia

Sådan er det - jeg elsker hortensia.


Godt nok lader de vente på sig med blomsterne til sent på sommeren, men jeg venter gerne på noget som er så smukt.


Men jo - jeg indrømmer gerne at jeg også snyder. Hver forår køber jeg to nye og storblomstrende planter, for de skal stå og pryde vores fortrappe så tidligt som muligt.


På den måde vokser samlingen også, og dem som ikke overvintre i krukkerne, de bliver plantet i haven. Før vi fik vores lille Orangeri var der kun dén måde - de skulle simpelthen i jorden, ellers var der ingen liv i dem næste forår. Men første vinter hvor vi kunne sætte dem under glasset i Orangeriet, blev vi meget overraskede over den forskel det gjorde. Det er de smukkeste planter i år, og jeg glæder mig allerede ved tanken om, at de nok kommer igen på denne måde næste år også.


Jeg er ikke så vilde med dem som er alt for blå. "Købe-blå" som jeg kalder dem i mine tanker. Jeg vælger altid dem som har et lilla skær i blomsterne, for de bliver altid de skønneste. Og farverne... ja det er jo et kapitel for sig. De er så fine og sarte- og ret uforudsigelige. De ændre sig hele tiden, og bliver ofte kun flottere.


De små blomster - som tilsammen gør den store "pude" er rigtig flotte som pynt på en kage eller dessert. Og som en lille fin hilsen på servietten til dine gæster - det plejer at få smilene frem, så måske det var noget at prøve :-)

 
*Hvilke blomst elsker du?*

3 kommentarer:

  1. elsker da også hortensia også fordi man kan tørre dem,men også fordi de skifter farve, dog har mine haft det hårdt i år, ikke en eneste blomst men de er store og der er masser af grønne blade på, så det er øv, men naboen har heller ingen på sine så vi talte med havecentret og de sagde at det var fordi der kom noget sent frost iår som tog blomsterne der allerede var sat så det er jo øv, men ellers elsker jeg også roser og lavendler....

    SvarSlet
  2. Det er skægt med hortensia, som barn og ung kaldte jeg dem foragteligt for sølvbryllupsblomster, det var sådan nogen gamle mennesker fik i gave med grønt crepe-papir om potten..... oh, jeg har så sandelig skiftet mening til det mere positive. Jeg så forresten en i Tivoli i sidste uge, jeg tror jeg vil lægge billedet på bloggen, måske er der nogen der ved hvad den hedder.

    SvarSlet
  3. Hortensia er helt sikker min favorit, og jeg bryder mig heller ikke om de "købe" blå, det skal være naturligt...

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.