onsdag den 31. oktober 2018

Klargøring til den næste årstid

Fortællingen her er fra sidste uge..... fra før frosten kom, og før vi skiftede til vintertid. Det var en af de dér skønne dage hvor man kunne blive lunet lidt hvis man fandt et sted i solen, og så var det en dejlig dag hvor vi, min søde mand og jeg, sammen tog et godt nap i haven.


Ja godt nok føltes det lidt forkert at sætte havemøblerne ind, for det var ikke mange dage siden vi sidste have brugt dem til frokosten i haven. Men med fuldt bookede weekender forude, var det dér det måtte være, og som et ekstra plus - så var møblerne usædvanligt tørre, rene og lige til at sætte væk.


Med den lille terrasse ryddet for møbler, fik jeg hurtigt lavet lidt efterårsstemning og dekorationer. De fine krukker som stadig har farve og form, er kommet frem så vi kan se dem fra stuerne, ligesom de andre fine ting som gemmer sig derude.


En hurtig tur i billigblomst kastede lidt nye stedsegrønne planter til vinterens krukker af sig, og selv om det altid er svært når man står dér foran udvalget så håber jeg, jeg har dækket mig ind :-)


Næste opgave... eller udfordring om du vil... er altid at få de rette planter, placeret i de rette krukker. Udvalget at krukker er godt og stort, men alligevel mangler man jo altid den helt rigtige ik`? Jeg er meget visuel og jeg kan se opstillingerne for mig imens jeg planlægger og planter, så jeg har en ret god ide om hvordan det færdige resultat vil blive.


Jeg tror puslespillet gik op, og farver og nuancer er ihvertfald tænkt så det burde blive rigtig godt. Om det lykkedes vil tiden vise... og jeg glæder mig til at få dem alle placeret. 


Desværre overlevede de to nye små cedertræer, som jeg købte sidste år til at pryde fortrappen, ikke. De var et trist og dyrt bekendskab. Vi har to andre cedertræer i krukker og de står super flot og bliver kun større og større for hvert år. Så hvad der lige gik galt kan jeg ikke gennemskur. Men selv om jeg ikke har mistet lysten til cedertræer ved fortrappen, så har jeg alligevel taget det sikre valg i år - buksbom.


Drivhuset blev rømmet for pelargonierne og alle er de nu placeret i deres vinterhi på vores lukkede altan. Ja duftgeranierne stod stadig tilbage derude da jeg tog billedet, men de er også kommet ind nu, da frosten jo meldte sin ankomst. Så det er tomt... rungende tomt derude.


Ja tomt på den gode måde altså... for det er rent og ryddeligt til vinterklargøringen. Snart skal sarte krukker under glas og snart skal der vinterdekoreres og hygges derude. Mos, lys og vinterstemning flytter nemlig ind når pelargonierne er flyttet ud, for vores glashus bliver brugt både sommer og vinter.


Hundene var flittige hjælpere, og hvis du har kigget med på min Instagram profil har du kunne se hvordan Sarpa på sin sædvanlige skønne facon gerne ville hjælpe med krukkerne. (Du kan finde mig på Instagram under navnet susandurup)


Ugen bød også på de mest fantasiske solnedgange - eventyr og magi over efteråret, og pasteller som ville gøre enhver farvepalet misundelig. Det var vildt - virkelig vildt smukt.


Ja haven blev klar og kort tid efter kom vinteren som bekendt forbi for første gang. Følelsen af at "være godt med" er rigtig god, og den nyder jeg for første gang i år. Ja jeg mindes at jeg engang i foråret skrev noget om at vi i år bare skulle hygge os og nyde haven - og nyde at have tid. Men det er som bekendt gået på en helt anden måde, og jeg undres stadig over at der da kan blive ved at komme noget nyt som min helbred skal døje med. Jeg forsøger at holde den positive ånd oppe - og hvor gør man lige det bedre end i sin have. Godt nok er det snart iført skibukser - men i haven det skal vi jo :-)


*Havehjælper er et must*

5 kommentarer:

  1. Hvor ærgerligt med dine cedertræer, men der er jo forskellige sorter og de er nok ikke lige hårdføre allesammen. Dine krukker er smukke med buksbom i og sikke en skøn solnedgang...lilla og lyserød og hyggeligt med hundene der er med i det hele

    Kærlig hilsen, Ingeborg

    SvarSlet
  2. Skønt med sådan en tur i Billigblomst,og du har jo det helt rigtige øje for hvordan at planterne viser sig smukkest.
    Synd med Cedertræerne, de er nu så smukke.
    Det har været en skøn weekend, og hvor er det en fantastisk følelse når man er "med" og fra nu af bare kan nyde haven ved at smutte i noget varmt tøj.
    KNUS til jer alle 4 fra Alma og Mig

    SvarSlet
  3. Dejlige billeder fra en dejlig have :)
    Følelsen af at være godt med er ubeskriveligt god :)

    SvarSlet
  4. Det er godt nok lidt mærkeligt, at gøre klar til vinter, når der stadig er en hel del gang i haven.
    Dejlige billeder fra jeres have og krukkerne ser helt perfekte ud.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  5. Jeg er desværre slet ikke klar i år.
    Nyder at se dine billeder og kan så drømme mig til at være klar.
    Men bliver jeg vist aldrig i år.......
    Hvor ærgerligt med de smukke træer.
    Mine dør altid. Så har bestemt det er slut nu. Det er for dyrt at miste to hvert år.
    Smuk weekend

    Charlotte

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.