lørdag den 15. september 2018

Is og diamanter

Man siger at ikke alt der skinner er guld og det er ganske rigtigt. Der er meget der glimter og ligner diamanter - men det forsvinder ofte alt for hurtigt, eller er slet ikke af nogen værdi. 

Efter en virkelig værdifuld morgen hvor vi var oppe med fuglene og stod klar på stranden for at tage godt imod solen, drog vi tilbage til området med de smukke gletchere fra aftenen før. Her ventede både is og diamater på os....


Gletchersøen var bestemt også smuk i dagslyset og selv om vi havde en del mere selskab af andre turister var det bestemt en stor oplevelse.


Det isblå vand og de store stykker is som glider rundt i søen som svaner er meget betagende. De nærmest bøjer nakken og spejler sig i det klare kolde vand.  De blå og turkise farvetoner blandes så fint med alt det hvide sne og skyerne, og de grå fjelde i baggrunden danner rammen om det hele.


Isen i søen er brudstykker af den store gletcher som helt naturligt knækker af - et af naturens store scenarier. Den virker så fast - men som alting andet på Island, er den i konstant bevægelse.


Ja motiverne står i kø, og det er svært at løsrive sig fra det hele. Dog bliver der også lidt tid til et par billeder af os selv en gang imellem :-)


Søen har et ganske kort udløb til det store hav, og hver dag sejler uendeligt mange af de store "issvaner" med ud i havet. Her sørger de store bølger for at isen igen bliver flyttet.... de ender som de smukkeste diamanter på den sorte strand.


Det ligner virkelig diamanter, og navnet "Diamond beach" forstår jeg godt. Det er magisk at se hvordan lyset spejler sig og bliver reflekteret, og med den sorte strand som baggrund gør de sig særligt godt.


Men disse diamanter holder ikke evigt. De shiner for dem som forstår at nyde dem, bliver fotograferet utallige gange - og så bliver de ellers mindre og mindre, for til sidst at forsvinde.  Et kort men smukt "liv" - som jeg ihvertfald har været virkelig glad for at opleve.

Stranden med isen og den smukke gletchersø har facineret mig meget, og er helt bestemt blevet et "happy place" for mig.  Og ja... ham min rejsekammerat var vist også ret begejstret, så måske han kan lokkes med herop igen en gang.


Ja jeg er uendeligt bagefter med mine opslag, så I har meget tilgode :-) Men oplevelserne står i kø, timerne er få - og så er der kø ved pc´en ;-)

Vi ses

3 kommentarer:

  1. Vil bare sige jeg stor ELSKER jeres smukke smukke smukke og endnu mere smukke postkort!
    Tusinde tak fordi i deler med os her hjemme <3

    SvarSlet
  2. Bare så fascinerende at føle jeres tur til Island. jeg glædes ved at se den smukke natur I viser frem på bedste måde og glæder mig til at se endnu flere af jeres smukke billede.Fortsat god ferie.

    SvarSlet
  3. Sikke skønne billeder og oplevelser I deler med os ���� knus Carina

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.