fredag den 16. marts 2018

Forår.... på kalenderen

Ja det er jo blevet forår hvis man kigger i kalenderen, men hold da op hvor vinterkulden hænger fast. Den klistre sig til alt - og den vilde østenvind som vi også har besøg af, sørger for at vores gamle hus bliver virkelig afkølet. Der er daglig gang i brændeovnen... og det er jo helt forkert her midt i marts måned.


Vores skønne oase står derude og venter på os.... og venter på lunere dage. Ja der skal jo ikke andet end plusgrader og en vindstille dag - så føles det rigtig som forår derinde.
Jeg er klar til at gå i gang med rengøring og klargøring til den nye sæson, og havde faktisk også planlagt at i dag måtte være dagen hvor jeg skulle starte. Men det fortrød jeg vist lige da jeg kom uden for.....


Der er nemlig sne i luften...... og alt er bundfrossen. Windchill faktoren siger 15 frostgrader - og dét er altså for koldt til at pudse vinduer.


Hundene er trods deres varme "underhylere" også kuldskære... og hvis de blot får lov at hygge sig derude i 10 minutter af gangen, så er det helt fint for dem. Brændeovnen trækker trods alt mere end vind og sne.


Men jeg ved det... når frosten slipper sit tag, så går det SÅ hurtigt. Foråret er igang, det er blot sat på pause nogle dage. Det pibler op af jorden - og snart vil havens grå og frosne jord være dækket af alt det lysegrønne. Alle glædesdepoterne .... dem ser jeg frem til.


Da man jo skal shoppe efter kalenderen - og ikke vejret, så har jeg i sidste weekend gjort mig lidt forårs forberedelser.


Den første bakke af de små stedmoder er købt, og så snart jeg falder over den lyselilla også, så kommer den også med hjem. Ja ... de farver som bare alt for hurtigt er udsolgt.


Vi har også investeret i nyt jord til både højbed og krydderurtepotterne i år. Ja en mindre videnskab hvis man ikke blot kaster sig over det første det bedste, men jeg mener at have gjort nogle køb der må være ganske okay. Ja der er mange meninger om jord, kompost og spagnum..... og jeg skal ikke gøre mig særlig klog. Men det er der heldigvis andre havebloggere der har, og jeg siger tusind tak for at de deler deres erfaringer. Jeg håber dog ikke det som er organisk gødet lugter for meget.... for så får vi to hunde med jord i hovedet og lidt ondt i maven.... :-(


Tankerne omkring hvad der skal gro i højbedene i år er også igang. Sikke meget der er at vælge imellem - alt for meget når man som vi har minimalt med plads. Lidt løg og kartofler er det blevet til... og noget ganske nyt for os nemlig bønner.


Åhhh ja... der er også nye hynder til stolene i orangeriet. Nu skal vi blot vente til vi rigtig skal tage dem i brug.


Nu sidder vi inde i varmen og hygger. Ja vi drømmer om forår og drømmer om alt det vi gerne vil derude. Måske Sarpa bare drømmer om hundeting..... men jeg ved at begge hunde glæder sig til de dage hvor havedøren står åben, der er lunt og dejligt derude.


Jeg slutter med et billede fra denne dag sidste år. Ja for et år siden var vi nemlig ud gøre forårsklar i orangeriet. Solen skinnede, græsset var ved at blive grønt, og der var masser af forår i krukkerne. Man kan jo nærmest dufte den lune jord, og mærke varmen ik´? Jeg tror det er et godt billede på den stemning og det vejr jeg drømmer om i dag.

Rigtig god weekend til jer alle 

17 kommentarer:

  1. I næste weekend, tror jeg nok at jeg har hørt, kommer foråret :-) Jeg har lige været ude, og det er helt vildt koldt. Westierne frøs og måtte hurtigt ind i varmen, men collien og jeg fik fjernet en masse grimme muldvarpeskud. De var frosne, så de var lige til at løfte af græsset.
    God weekend - og glædeligt forår så snart det dukker op!
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor smart med muldvarpeskuddene..... man har lov at være heldig engang imellen :-)
      Skønt forår til dig.
      KNUS

      Slet
  2. Uf ja det er koldt, her er der også kun sofaen og en lun kop kakao der trækker sammen meder par havebøger.
    Jeg fik helt vildt lyst til at køre på planteskolen og fylde bilen med Horvioler, da jeg så dit billede.
    Her har vi overstået sort snude, jeg nåede heldigvis at få strøet natur gødning da vi havde mildt vejr i fredags, det gik så hurtigt at Alma ikke nåede andet end smage på det.
    Rigtig god weend til jer og knus herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha... ja vi må være hurtige når det kommer til at være i forkøbet af hundenes ideer. Vi har endnu ikke fået spredt vores jord... så jeg må stadig vente og se hvordan det går.
      Skønt forår til dig.
      KNUS

      Slet
  3. Dejligt billede fra sidste år :-) Hvor er årene dog forskellige. Det bliver dejligt, når det endelig rammer os i år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja her venter vi stadig... var heldig i lørdags at kunne mærke foråret i luften, men idag har det igen været "vandkoldt".
      Men.. men ikke det kommer... når vinteren engang er slut ;-(
      KNUS

      Slet
  4. Åhhh hvor vi længes, både mennesker og vovser. Men idag var der dejligt i drivhuset og jeg fik gjort lidt derude. Nu venter vi bare på lidt lunere vejr, så vinduerne også kan få en tur som du skriver.
    Det er altså de dejligste vovser der hygger sig ved jeres brændeovn ❤️
    Rigtig god weekend

    Knus
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi længes... og vi må vist længes lidt endnu. Hvor længe kan det da trække ud? Nogle af vinduerne har set kluden i denne weekend.. men jeg er laaaangt fra færdig.
      Ja vi hygger stadig inden døre..... men et par timer i drivhuset er det også blevet til.
      KNUS

      Slet
  5. Her gider kattene heller ikke være ude i mere end 5-10 minutter ad gangen. Den vind er godt nok KOLD.
    Quintus nød dog at ligge i en solstråle inde i udestuen...der var nemlig lunt...og hans pels var helt varm :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Solstråle.... der er bare ikke noget der er bedre. Kat, hund eller menneske - så er det et magisk sted.
      KNUS

      Slet
  6. Uhh ja det er forbistret koldt derude idag!! Jeg havde også planlagt at skulle udendørs, men det er simpelthen for koldt.. Åhh hvor jeg drømmer om forår ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Har lige set vejrudsigten for påsken.... vi skal vist drømme lidt endnu.
      Øv osse.
      Mange hilsner Susan

      Slet
  7. Kære Susan, jeg har det lige som du, der er ikke meget godt at sige om sådanne dage, omend dagen nu er 12 timer lang her i Aarhus, det mærkes da. MEn det er altså svært at lave noget, og vinden.....jeg bliver sind... Vi havde ellers også troet at masseovnen skulle holde pause indtil nov, men den fik da lige et par dage mere at arbejde i, også ekstra meget brænde. 12 kg af gangen. Det får jo dog ende, og foråret eksploderer på 14 dage lige pludselig.
    Jeres fine hegn, fik I en god pris på betonstolperne, jeg overvejer noget i samme dur, 80 meter...men det løber op.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik.
      ja... vi fyrer også stadig... det er en kold omgang. Havde ellers lige håbet at påsken skulle være der hvor alt skulle springe ud, men det er vist ikke sådan det går. Ærgerligt nok....
      Vores hegn er fra Lemming Hegn.... Ikke billigt, men i den gode ende af priserne når man ser på kvaliteten. Flere af de andre store firmaer køber ind ved Lemming hegn.... !!!! Og vi fik en samlet pris - med stolper og det hele... og ingen afslag. Men.. som sagt den bedste pris vi har set og fået, og FULDT ud super kvalitet. Fordelen ved de stolper er at de ikke forgår... og skulle rafterne om mange mange år blive trætte så kan se skiftes meget nemt.
      Prøv at tjekke deres hjemmeside hvor de også har en prisberegner.
      KNUS

      Slet
  8. Når man sidder og kigger ud i haven idag, hvor solen skinner ligner det lidt det forår, som vi alle savner. Men koldt er det stadig!
    Fine billeder du viser fra haven og også indendørs. Det første I får glæde af er velsagtens jeres dejlige drivhus.
    Hilsen Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lis. Ihhh ja - du kan tro at vi har nydt drivhuset allerede. Det er guld værd når vi gerne vil nyde solens første varme og vinden stadig er kold.
      NU må det forår gerne snart komme
      KNUS

      Slet
  9. I really like your post good blog on site,Thanks for your sharing.

    ดูหนัง

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.