søndag den 20. november 2016

En særlig god tur i skoven

En drøm for weekenden var at nå i skoven efter mos og grene til juleforberedelserne, og det var så den triste vejrudsigen der måtte bestemme hvornår det skulle være. I formiddags var der ophold i den triste regn, og så var det bare med at komme afsted, inden regnen igen ville starte.


Det var godt at komme ud - den friske duft af skov gør noget godt ved én, og det var dejligt at mærke roen sænke sig. Ja hundene var måske knap så afslappede - men de hyggede sig max. De havde travlt med at snuse rundt i skovbunden, efter musehuller og uendelig mange andre ting.


Forsynet med et par poser gik vi rundt i skovbunden - vi skulle finde den fineste mos selvfølgelig. Èn pose med den "rå mængde" som skal bruges i havens krukker, og én pose til de fine mospuder som skal bruges til dekorationer.


Hundene syntes lige som jeg at det er skønt at samle mos... ja de er jo ikke så interesseret i hvor fint mosset er, men mere hvad der mon gemmer sig neden under når jeg løfter låget af skovbunden.


...... og på den måde blev poserne fyldte, og hundesnuderne blev både våde og lettere snavsede.


Egentligt er det lidt underligt at plukke til sig af naturen på den måde, men jeg kan love at der er undeligt meget af den derude. Der var mange mennesker i skoven, og at dømme ud fra hvor mange vi mødte med en lille kurv eller pose med "skovbund", så var der andre end os der glædede sig til juletiden. Jeg tænker også at fugle og dyrelivet blot får nemmere adgang til et festmåltid på de bare pletter i skovbunden - og dyrene skal jo også vide det er jul.


Faktisk........ Hvis man gerne vil have folk til at komme mere i skoven, skal man måske blot begynde at holde jul 2 gange om året :-)


Det er uendeligt hyggeligt at ha´ sin søde mand og hunde med i skoven. Vi snakker så godt, og jeg har en særlig ro i maven. Hundene bliver så dejligt trætte af alle de spændende dufte og indtryk ... og ja.. jeg gør egentligt også.


Da de fyldte poser var puttet i bilen, kunne vi rigtig komme på gåtur. Løvskoven er mere åben end nåleskoven, og her bliver hundene knap så fyldte med grene og kviste. Ja de kan faktisk samle gran og grene til hver deres egen lille juledekoration... men da det giver virkelig slemme filter i pelsen så forsøger vi at fjerne dem undervejs.


Bagerst i løvskoven gemmer sig dog nogle fine fine lærketræer.... og lærketræer er jo dem der leverer grenene til vores store apotekerglas og vaser.


Endnu engang fik jeg hænderne fulde, og min mand måtte tage hundene tilbage mod bilen. Men det var et godt og fint bundt grene jeg fandt, så det var bestemt de ømme arme værd :-)


Hjemme igen røg hundene en tur under bruseren - skovbunden behøvede ikke at komme med ind i sofaen. Men så.. så var der også blot at nyde varmen foran brændeovnen og ellers glædes over at være nået hjem inden regnen igen stod ned i stænger.

Grenene og mosset er allerede så småt taget i brug... men det fortæller jeg mere om en anden dag.

Jeg håber I alle har haft en god weekend - nu venter en ny uge forude.

*KNUS*

3 kommentarer:

  1. Hej Susan

    Smukke smukke billeder af en tydeligvis dejlig skovtur :-).

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
  2. How loveley. I have not gone hiking in the woods in a long time. But your lovely photos are inspiring me to do so. Maybe this coming weekend. Thanks for sharing!

    SvarSlet
  3. vi nåede også at komme i skoven i går mens der var sol - jeg fandt også et par håndfulde mos - og inden vi nåede tilbage til bilen var solen gået væk og det var lidt halvkoldt....men det var en dejlig tur, og godt vi ikke udsatte den til om eftermiddagen

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.