torsdag den 26. november 2015

Hvornår starter julestemningen?

Hvornår starter julestemningen egentligt ? Ja - den starter vel når man kan mærke den helt ind i hjertet og når helt ubevidst smiler ved synet af byens smukke julebelysning. Når man glæder sig over udsigten til at skulle bruge timevis på at granske ønskesedler, købe gaver - og særligt at pakke dem ind. 

Det kunne også være planerne om nogle dejlige dage foran sig, hvor kærlighed, hygge og julemarkeder er hvad der venter. Måske man er heldig at kunne opleve lidt sne, og måske der kommer et rensdyr forbi. 


Julestemningen starter ikke på samme tid for os alle. Nogle af os er dér så snart vi hører en julemelodi, og andre virker nærmest som om at man for alt i verden ikke vil komme dér hen. Vi kan ikke fremtvinge den - men blot håbe at julestjernernes tryllestøv også vil indtage hjerterne på "tvivlerne". Julestemning er nemlig godt for både krop og sjæl... uanset hvem og hvad man tror på i denne verden - så kan vi nok alle blive enige om at tro på glæden. 

*Min julestemning starter i weekenden*

8 kommentarer:

  1. Kære Susan,
    Her starter julen den første søndag i advent - og så alligevel ikke. Her til aften har jeg haft de første julekager i ovnen, og juletræet står allerede pyntet i stuen. Nuvel, det er lavet af metal og glimter i sølv. Nisserne lader jeg sove lidt endnu, i deres kasse...
    Det er så hyggeligt her tæt ved december, hvor det for mig er en fast tradition at besøge mine yndlingsblomsterbutikker - her hvor jeg kender blomsterbinderne, hører vi altid hinanden om vores bedste juleidéer. I dag, da jeg talte med en god bekendt, fortalte hun mig, at de i år som aldrig før har fået bestillinger på kalenderlys og adventskranse. Hvilke, som de i år laver med teamet natur. Jovel, det kan enhver da finde ud af!
    Jeg tænker mit og undres. Men glæder mig samtidig over, at blomsterdekoratørens håndværk værdsættes.
    Håber, at du vil vise dine bedste juleidéer her på bloggen :-)
    Rigtig god snart-december fra Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mathias
      Jeg kan lige forestille mig det.... jeres smukke stue og din elegante og særlige pynt. Der er med garanti masser af sjæl og varme. Glæden ved at besøge dine blomsterbinder-venner forstår jeg godt. Jeg elsker selv duften af en rigtig blomsterhandler-butik, og kan godt finde på at gå derind blot for at "snuse". Det er da dejligt at mange gerne vil støtte deres blomsterhandler - og få deres dekorationer via deres hånd. Men jeg tænker da også at mange kunne gøre det selv. Måske de ikke kender glæden ved at gøre det selv? Eller har de blot alt for travlt til den slags efterhånden? Jeg har selv været en smule ide forladt i år - ganske uvant for mig. Men mon ikke det lykkedes, og julen bliver tiden hvor mine "instinkter" vågner igen. Jeg håber :-)
      Julekalenderen starter i morgen..... så bare hold dig klar.
      Også rigtig skøn og dejlig december til dig.
      Susan

      Slet
  2. P.S. Min lille Effie elsker sin fine, grønne kurv. Den har fået et lammeskind i bunden, og bliver rykket med rundt i huset, så hun kan følge med i vores gøremål. Og så gør det jo heller ikke noget, at den er noget så fin at se på! Med og uden hund...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhh hvor hyggeligt og hvor er det dejligt at høre hvordan det går. Det er ALTID skønt at høre at mine senge vækker glæde - jeg bliver så glad.
      Tak for din update - måske med billede en gang ? :-)
      Susan

      Slet
  3. Jeg kan ikke direkte sige hvornår jeg kommer i julestemning, men jeg ved at den lige pludselig er tilstede. Jeg elsker juleperioden med alt hvad der hører til, og jeg ved at ofte starter med at de første små tegn begynder at være der. Ikke fra butikker eller lignende, men når naturen begynder aat ændre sig, luften begynder at blive frisk og det blålige lys om eftermiddagen begynder at vise sig. så begynder jeg så småt at komme i julestemning.
    Det er jo meget svært at beskrive, men jeg ved at det er en dejlige følelse som er meget velkendt og beghagelig.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre du også er en juleelsker Kirsten. Sådan en ægte en der sætter pris på alle de små ting :-)
      Jeg er helt enig med dig... når naturen ændre sig, og årstiden skifter, så kommer de små tegn på jul frem - også for mig.
      Følelsen af jul er dejlig - hyggelig, velkendt og rar.
      Mange knus Susan

      Slet
  4. Julestemningen begynder når man føler sig klar og inspireret til at få den indenfor i sit hjem. For mig er det oftest i forbindelse med 1. søndag i advent hvor der jo skal lidt lys og gran til - så kan den store julepynt komme lidt hen i december.
    God adventssøndag til dig :)
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.
      Ja man skal være klar.... julen kan ikke tvinges. Det kommer der sjældent noget godt ud af. Her plejer der at være pyntet op til jul så det er klar til 1 søndag i advent. Ikke i år.... men inden længe. Jeg var vist heller ikke helt klar i år :-)
      Rigtig god december til dig
      KNUS

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.