søndag den 27. juli 2014

Regn og ferie - langt om længe

Det lyder sikkert ret underligt for de fleste "ikke-have-mennesker" at man kan glæde sig over massiv regn når éns ferie starter. Men det er ikke desto mindre hvad vi gør. Vores sommerferie startede i går og det gjorde den med et brag af et tordenvejr. 


Det temperamentsfulde sommervejr fortsatte i dag, og vi har haft glæden af både torden og regn. Regn som haven har sukket efter - og som jeg helt sikkert aldrig ville have kunne gi´ den med vandslangen.


Vi nåede en tur i plantecenteret imens den første store byge passerede - og det var en god påmindelse om at vi skulle huske at få købt dén dér regnmåler. Èt eller andet nørdet sted, så er det da super hyggeligt at kunne følge med i  hvor meget vand der er kommet. Og dagens resultat - fra kl. ca 14 til 22.20 - 10 mm her i vores have.


Zinkkarrene blev fyldt op - og det gik hurtigt. Næsten lige så hurtigt som jeg har fået dem tømt i de sidste hede uger. Og vandslagen - den fik sig en velfortjent fridag :-)


Jeg har brugt eftermiddagen i Orangeriet. Jeg har glædet mig til lidt lavere temperaturer, for i de sidste uge - der har det simpelthen været for varmt til at være derinde i alle de timer vi har haft tid til dén slags. Godt forsynet med limonade, kamera og grønne fingre - så var jeg klar.


Pelargonierne trængte til lidt kærlighed, og jeg trængte til lidt tid sammen med dem :-) De store pelargonier som står på gulvet var blevet meget store. Smukke og vilde - men alt alt for "usoigneret". Smukt ser det ud, men vores begrænsede plads kræver desværre lidt mere blomster-disciplin.


Det var nu fantastisk - at være ude midt i regnen og det vilde vejr - og bare at kunne nyde det. Nyde lydene af vandet der pisker ned, og opleve tordenvejret på tætteste hold. I Orangeriet var der tørt, godt og rigtig hyggeligt. Ja, jeg syntes den slags er skønt - så mærker jeg at jeg lever. 



Og så kan man jo ligge dér..... lige der midt i haven, og midt i vejret. Her er godt at være når man skal samle tankerne. Jeg tænkte på vores "havedag"...... Plakaterne kommer nok snart fra tryk, og én af dagene i ferien skal vist bruges på at tage runde med dem til blomsterhandlere og planteskoler i byen. Og bedene - vil de mon stå flot på dagen? Og gæsterne - ligesom sidste år er jeg meget spændt. Gad vide.. ja gad vide om vi får mange besøg? :-)


Men dagen blev ikke kun brugt på tankeflugt og overvejelser...... jeg nåede hele rækken med pelargonier, og nu står de alle fine og ranke op langs glasset.

Nåååe ja - jeg mødte også ham her... Hr. Tudse. Han lignede mistænkeligt meget ham som plejer at huserer omkring nedløbsrørret ved huset, men måske rygtet om daglig vanding af pelargonierne i Orangeriet havde lokket ham væk fra det tørre nedløbsrør. Men hjem dét kom han - nedløbsrørret er vist et bedre sted for ham, end et glashus.


Nu nyder jeg en stille aften i Orangeriet. Der er ikke noget bedre sted at blogge om haven - end i haven, og det er ligesom at ordene bare kommer lidt nemmere til én når man sidder herude.


Stearinlysne er tændt og Luka har fundet sin plads ved siden af mig i den gamle jernseng - og snart så tror jeg sørme at min søde mand kommer med en lille ferie drink til os.


For de smukke sommeraftener er én af de ting man ikke må misse i sin ferie - læg hovedet tilbage på puden og bare nyd hvordan aftenhimmelen ændre sig. Det er magisk.


***
Jeg elsker ferie
***


Ses vi til vores "Åben have & Orangeri" d. 16. august ??
Det kunne være virkelig hyggeligt hvis du kiggede forbi.
Vil du se mere - så klik HER

21 kommentarer:

  1. Det lyder som en dejlig dag. Vi var lige på vej ud af Bilka da det første skybrud kom. Det lykkedes ikke at komme tørskoede over i bilen. Da vi kom til Skals skinnede solen. Ikke en dråbe var der kommet her. Det kom dog ret kort efter med bulder og brag. Men 10 mm det har vi ikke fået. Bunden af hundenes soppebassin er ikke engang fyldt. Sjovt det kan være så forskelligt med bare 12 km imellem os.
    God ferie. Nyd det
    Knus fra os alle i Skals

    SvarSlet
    Svar
    1. Regn er godt - både for 2 og 4 benede :-)
      Knus Susan

      Slet
  2. Vi fik en lille smule vand i går 5-7 mm, men ikke en dråbe i dag........
    Hvis jeg kan få det til at passe ind i mit program, kommer jeg op og ser din have d. 16. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder rigtig hyggeligt Vivi. Du er meget velkommen, og jeg håber at haven ser super fin ud.
      Håber også der kommer lidt mere vand til dig.
      Mange varme sommerhilsner Susan

      Slet
  3. God ferie, Susan - hvor er det bare et fint indlæg med dejlig stemning og endda en fortælling om REGN. Vi har ikke fået en dråbe her.
    Nu kan du nyde haven lidt igen og også slappe af om aftenen i orangeriet, bare nyd det :)
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla. Tusind tak -for både de søde ord, og for din lille feriehilsen. Vi nyder det kan du tro - men har også hele tiden havearrangementet i tankerne. Jeg syntes der er tusind ting at gøre.
      Mange sommerlige hilsner Susan

      Slet
  4. Fortsat rigtig god ferie til jer! Hvor er I heldige at I har fået regn! Her er det så knastørt at jeg tror jeg aldrig har oplevet noget lignende. Og der er ingen regn at se i vejrudsigten. Jeg plejer ellers ikke at sukke efter regn, men det gør jeg altså nu.

    Hvor er dine pelargonier bare smukke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana.
      Ja vi har været heldige- men alligevel så vander vi. Det bliver bare ikke til noget hvis vi ikke gør... alt bliver tørt og trist uden.
      Jeg nyder ferien alt hvad jeg kan... det r ikke svært :-)
      Knus og sommerhilsner Susan

      Slet
  5. Rigtig god ferie Susan, I er heldige, at I har fået regn , der er stadig ørkentørt på Amager. Jeg vander 2-3 gange dagligt. Hvor ser dine Pelargonier vidunderlige ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina. Ja pelargonierne har det super godt - de trives virkelig inde i glashuset. Men resten af haven er stadig tør.. desværre.
      Sommerferiehilsner Susan

      Slet
  6. Hvor er det smukt hos dig...<3
    Her er alt vildnis, både på grund af varmen, mangel på regn og vi kan ikke være udenfor på grund af alle de klæg/hestebremser der bider hårdt.
    Det er så bagdelen ved at bo på landet. Alter kommet så meget tidligere i år også hestebremserne.
    Dem har vi fornøjelsen af som regel slut Juli beg. August, men i år har de været her det meste af Juli.
    I går var der torden i det fjerne men ingen regn hos os. Bondens marker ser også så triste ud..så ja det ville være skønt med en ordentlig regnskylle..:-)

    Fortsat god ferie.

    Knus fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er knastørt over det hele... det vi fik er snart forsvundet, og vi skal ikke grave langt ned før man ikke kan se der er kommet noget.
      Håber det går godt med jeres "ferie-hund".
      KNUS Susan

      Slet
  7. De smukkeste billeder jeg har set længe Susan

    SvarSlet
  8. Hej Susan.Skønt at have ferie lige nu..................og så har i oven i købet fået en god del regn hos jer.Her har vi lige fået 5 mm.idag.............den første regn i flere uger
    Dejlige billeder fra dit orangeri...........og dejligt at få nettet alle dine smukke pelargonier.
    Jeg ville smadder gerne besøge dig til dit åben have..............men der er lidt for
    langt fra mig.Rigtig god ferie...........og nyd det nu Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Jette. Du kan tro jeg nyder ferien.. den er go -rigtig go :-) Jeg nyder at kunne gøre alt det jeg gerne vil.. og at nyde haven.
      Men selv om vi fik en god del vand, så ser det ikke sådan ud.... her er tørt endnu. Så vi vander -og håber at haven ser fin og dejlig ud om KORT TID når vi åbner havelågen.
      Sommerhilsner Susan

      Slet
  9. Super dejlige fotos, som altid. :0) Jeg er faktisk på havedagen, noget tættere på jer end det normale udgangspunkt her i det sønderjyske. Jeg skal være frivillig hjælper til et hestearr. i Brande, men jeg når nok ikke til Viborg inden for tidsskemaet. Jeg prøvede ellers at regne på det, men ku godt se, det var lige optimistisk nok.... Jeg ønsker dig en skønherlig ferie Susan, og glæder mig til at høre mere om dette års havedag. :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhh hvor ærgerligt Heidi. Men rigtig god fornøjelse med dit hestearrangement - det lyder også spændende.
      Du er meget velkommen til at komme forbi en anden gang.
      mange hilsner Susan

      Slet
  10. dejlige stemningsbilleder :) måske dukker sønderjyden (lille mig :) ) op den 16 aug. indtil videre er det min plan at jeg vil dukke op ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder rigtig hyggeligt Tim - du er meget velkommen.
      HUSK at gi´ dig til kende - ja det gælder jo alle jer glade gæster. Jeg vil så gerne hilse på jer.
      mange hilsner og på gensyn
      Susan

      Slet
  11. Flotte sommerfotos, du viser - og hvor er I heldige, at I har fået regn. Ikke en dråbe her!

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.