fredag den 6. september 2013

Populær sandkage

Hvis der var ét spørgsmål som gik igen rigtig mange gange til vores havedag - så var det "Hvad er det for en opskrift I har brugt til kagen?". Så derfor... her er opskriften :-)


Krysantemum-kage

175 g smør eller margarine (jeg bruger flydende margarine)
175 g Sukker
3 æg
300 g hvedemel
2 tsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker
3 spsk mælk eller vand
3 spsk abrikosgrød eller anden frugtgrød
200-250 g marcipan
Evt. hakket chokolade og nødder efter smag.

Fedt til formen - Jeg bruger dén gode på spray fra Specialkøbmanden. Den har jeg gode erfaringer med. 

Fedtstof og sukker røres let og luftigt. Æggene tilsættes et ad gangen. Frugtgrød og revet marcipan vendes i. Mel, bagepulver og vaniljesukker blandes og vendes i dejen skiftevis med mælken/vandet. Dejen hældes i den smurte form og sandkagen bages ved 175 °C i ca. 45 minutter.

Når du stikker i kagen for at tjekke om kagen er bagt, så pas på ikke at lade dig snyde af marcipanen. Stikker du ned i den, vil "dejen" hænge ved - hvor kagen kan være helt perfekt lige ved siden af. 

Til en forme som Krysantemum-formen, laver jeg 1½ portion, og bagetiden er ca 60-70 minutter. 


Og formen.... Den er jeg RET glad for.
Se hvor jeg har fundet den i mit tidligere indlæg HER

*Velbekomme*

1 kommentar:

  1. Mums - Den lyder helt sikkert som en der skal prøves.

    Er vildt imponeret over du helt selv har lavet dit stentrug. Sikke et arbejde :o)
    Jeg har to gamle stående fra min far, som skal på plads i den kommende vandhave.

    Ha en pragtfuld weekend. Håber også solen kigger ned til dig i dag <3
    Knus

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.