søndag den 2. juni 2019

Når man ser sin have tæt på.....

Da vi i torsdags var på havevandring havde jeg macro-objektiovet på kameraet. Det sker ikke så ofte desværre, men jeg skulle måske til at gøre det lidt mere. Tage mig tiden og roen til det - og få nørdet lidt mere end jeg plejer at gøre.


Jeg er jo helt vild med små detaljer og jeg tænker også ofte på om der mon er andre end mig der ser alt det småtteri som jeg gør. Og kameraet kan jo om noget gå tæt på alt det som man ellers ikke rigtig ser, og jeg overraskes altid over hvad der gemmer sig af mønstre og strukturer når man går sådan rigtig tæt på.


Farverne bliver ofte mere doucede og bløde når man ser dem sådan helt tæt på - og det er sjovt som mange stængler får "pels" og ser lådne ud.


Alle de små fine "lag" og det der skal blive til kronbladene ligger så fint og tæt indtil blomsten folder sig ud, og når den står fuldt ud og strækker sig imod lyset, så kan de elegante støvdragere og det aller inderste i blomsterne tydeligt ses.



Klematis er særligt elegante - og smukke at betragte sådan helt tæt på. En af mine ynglings :-)


Regndråber på løvet og kronblade er noget magisk i sig selv. Særligt hvis solen vil kigge frem efter bygen kan man se alle de små "spejle" der funkler overalt i haven.


Særligt løvefod er jo med sine lådne blade perfekt til at fange regndråberne, men derfor er de glatte blade også smukke når de er fyldt med perler.

 

En af mine farvoritter i haven lige nu er den hvide akeleje. Den er helt fantaskisk og lyser så fint op i alt det grønne. De små vandperler på de hvide kronblade er næste usynlige - men jeg syntes de er så fine og elegante.


Akelejer får mig til at tænke på både feer og fabeldyr - og når jeg ser den sådan helt tæt på, så kan jeg jo godt se hvor det kommer fra. Hvad kan du se i billedet herunder??


Ja der er mange små detaljer at se hvis man blot kigger godt efter. Alt dét som bierne glædes over når de summer rundt. I torsdags var der ingen bier på grund af regnen, men når solen skinner - så er de der.


Jeg nød turen rundt med kameratet, og jeg nød at kunne se det hele lidt tættere på. Når man dykker ned i haven, planterne, detaljerne med kameraet - så er det hele så simpelt og enkelt. Så kan man rent faktisk nemt overskue det hele. Og dét ... det er egentligt ret fantastisk. 

Jeg håber også I har nydt at kigge med - og måske også selv fået lyst til at se det hele lidt tættere på.  


HAPPY GARDEN

8 kommentarer:

  1. Åh, ja, det er en eventyrverden, hvis man går tæt på. Og akelejerne er de fineste små feer,, Som barn legede jeg faktisk feer med dem. Og vanddråber på blade og blomster er så fine. Det må være rigtig sjovt at kunne gå så tæt på med foto.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  2. Så fin, ja blomster er flotte også tæt på 😀
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  3. Karina Schou Carlsen2. juni 2019 kl. 21.43

    Godaften ��
    Hvor er det nogle fine billeder. Det giver en helt anden fornemmelse for detaljer.
    Dejligt at du gjorde opmærksom på det. Vil da prøve se mere efter detaljerne. Er især vild med billederne af løvefod med vanddråber ��
    Rigtig god aften herfra

    SvarSlet
  4. Beautiful flowers <3 Have a sunny week :)

    SvarSlet
  5. Jeg er kæmpe fan af makrofotos, og tager selv maaaange, så jeg har virkelig nydt dagens havevandring hos dig.
    /Lisbeth

    SvarSlet
  6. Det var en skøn billedserie, det nød jeg rigtigt meget.
    Jeg kunne da vist godt ønske mig en macro-linse :)

    SvarSlet
  7. Wow det er nogle smukke billeder. Elsker når man kommer helt tæt på. Rigtig god dag.

    Knus¨
    Lone

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.