lørdag den 20. januar 2018

Det gamle år....

Der er en vis trend på denne tid af året... man kigger tilbage på det gamle år og gør status over hvad man har oplevet, bedrevet og nydt, og man samler sammen på minder og gode oplevelser.
En trend jeg selvfølgelig også er med på, da det faktisk kan gøre virkelig godt at genopleve glæderne og få samlet de bedste øjeblikke. 

Jeg har dog ikke været lige så hurtig som de fleste, men jeg har også været lidt udfordret med alt det tænken tilbage. Der har været virkelig mange gode og smukke oplevelser - men depressions-spøgelset som har fyldt i mit hoved har lagt et slør over meget af det, og det har taget tid at grave minderne frem. Jeg arbejder stadig med mit "spøgelse", har lært meget om mig selv og min familie - og så ved jeg at alting nok skal blive "liv og glade dage" igen :-)


Vores haveliv har fået et løft uden lige, da vi ENDELIG efter virkelig mange år har fået hegn omkring vores have. Den grimme og åbne hæk er væk - og vi har fået vores privatliv tilbage - og haveglæden i top.
Vores nabo - kirkegården, beskar i foråret de store træer som i mange år havde lukket alt sol ude af haven, og pludselig groede alt i haven meget bedre end vi havde turde drømme om.
Vi fik tænkt nye tanker og lagt planer... og også ført dem ud i livet. Jeg ved ikke hvor min søde mand fik alt den energi fra, men der var også krudt til at vores gamle "garage" fik en kærlig og tiltrængt omgang og ombygning. Stor glæde og store projekter...... vores haveliv har ændret sig virkelig meget og glæden har været lige så stor som da vi for år tilbage købte vores smukke lille Orangeri.

Vi inviterede til åben have i sensommeren - med virkelig kort frist, og alligevel med virkelig mange besøgende. Sommeren var usædvanlig våd - og særligt på denne dag væltede det ned med vand. Men havefolk er nogle særligt fine skabninger, der ikke holder sig tilbage for regnen, og hvem opdager iøvrigt regnen når der er SÅ mange smil at se.


Hundene - mine havehjælpere, gardengirls, tibbetøser......  har som mine "børn" også sneget sig med her. Havehjælpere af den kaliber er guld værd, for hvordan skal man ellers orke at kravle rundt på alle fire og luge, grave utallige huller, slæbe sand og knokle rundt med fliser og vaterpas ...... hvis man da ikke fik opmuntrende snudepuf og utrættelig selskab.

Altid i nærheden og altid glade - og altid klar til at gi´ os gode smil.


Når jeg ser tilbage på det gamle år, kan jeg ikke komme uden om hundesengene. Ja den tid jeg ikke har brugt på at blogge har jeg brugt på at hækle hundesenge. Mit hoved har afstresset så godt når jeg har siddet med hækletøjet - og så har det gjort mig virkelig glad at vide hvor stor en forskel det rent fantisk gør for gadehundene i Nepal.

Mit lille projekt "projekt-hæklede-hundesenge" er min måde at redde verden. Jeg hækler sengene ud af garn jeg får doneret af søde mennesker, og så "bytter" jeg dem for donationer til en organisation i Nepal der hedder KAT-Centre. De gør et stort og vigtigt arbejde med at sterilisere, kastrere og behandle syge og skadede gadehunde. Det er virkelig et arbejde som betyder noget for mig, og jeg er glad for at kunne hjælpe med at skaffe donationer til dem. Det er nogle meget ydmyg mennesker som driver centret, og de kæmper med næb og kløer for at gøre en forskel for alle gadehundene.

Sidste år nåede jeg at lave 10 senge.

I efteråret var Jesper - min søde mand :-) , i Nepal for at trekke i Everest-regionen. Han skulle selvfølgelig besøge vores venner hos KAT-Centre, og med sig bragte han ikke kun økonomiske donationer, men også virkelig mange strikkede hundetrøjer. Trøjerne blev lavet af flittige og gode hænder fra hele landet, og hos gadehundene skal de varme de syge og svækkede hunde i den kolde vinter. En lille ting som herhjemme for nogen kan virke "fjollet", men for hundene som lider er hudsygdomme og derfor er helt eller delvist nøgne er det en helt fantastisk ting.

Jesper følte sig som julemanden da han drog afsted med alle donationerne, og de blev modtaget med stor stor glæde.


Det gamle år var også året hvor vi - min søde mand og jeg, kunne officielt kalde os "havebogs-fotografer". Bogen "Cottagehave - Tante Grøns haveunivers", skrevet af vores allesammens Tante Grøn aka Jytte Aggerholm Justesen, udkom i foråret og det var på alle måder en stor oplevelse.
Det har været helt fantastisk at opleve hvor godt alle I gode havefolk har taget den til jer, og vi er stolte over at høre hvor smukke I syntes, Jespers og mine billeder er. 
At få lov at tage billederne som skulle indramme og passe til Jyttes poetiske fortællinger og kloge ord... det har været en stor oplevelse. 


Tusind tak for året det er gået - tak for alle jeres kommentarer og for at I kigger med herinde.
Jeg ville elske at kunne love at jeg NU skal være mere aktiv herinde - men jeg har lovet mine "spøgelser" at det er dem jeg skal bruge mest energi på.

Jeg har også "slået mig ned" på Instagram, og I er meget velkommen til at kigge på min profil derinde. På én eller anden måde har jeg haft meget nemmere ved at "fortælle" og "formidle" derinde end på bloggen.... så sker der ikke noget her - så sker der måske noget der ;-) Du finder mig under navnet susandurup


Tak for besøg til vores åben haven - og tak for alle glade hilsner på mail, Instagram og Facebook.
Tak til alle der har taget så fint imod bogen - og så gladeligt fortalt om den på jeres blog. 
Tak for støtten og interessen for hundesengene - og tak til jer som har strikket hundetrøjer så flittigt.

Tak - Tak - Tak

Uden jer... så var det hele vist både lidt kedeligt og trist ;-) 

KNUS
og på gensyn i det nye år 
💓

10 kommentarer:

  1. Kære Susan
    Sikke en fin fortælling om dit/jeres år.
    Dejligt at du også fortæller lidt om det der er svært i livet, og at det ikke kun er alt det “rare” der bliver vist på div sociale medier.
    Det er jo lige så stor en del af livet om ikke størrer. Men godt man har alt det positive til at opveje det negative. Godt I har hinanden, hundene og haven.
    Og tak fordi du deler her og på Instagram .
    Og tak fordi jeg måtte se jeres have og tak for vore snakke i div forskellige åbne haver, håber vi ses igen når haveåret kommer igang igen.
    Kh Yvonne

    SvarSlet
  2. Kære Susan Det er da os, der følger din blog, der skal takke. Jeg har, som du ved, haft store problemer med at lægge en kommentar, før vi fik ny computer, så har ikke kunnet komme ud med min begejstring før nu. Jeg takker for alle de vidunderlige fotos ikke blot de flotte motiver, men også den måde, de er taget på. De har givet mange dejlige stunder, men også tit fået mig til at se mit eget hus og have med nye og gladere øjne. Jeg takker også for en skøn skøn oplevelse til jeres åben have. I, og der mener jeg HELE din familie, var så gæstfrie, at jeg helt har glemt, at det regnede, men husker en varm dag i hjertet. Og endelig tak for den flotte bog. Igen er det vidunderlige fotos, der tåler at blive set igen og igen. Så kære Susan giv lige de spøgelser et gevaldigt spark og tænk på hvor meget livsglæde din blog giver os (jeg tror godt jeg kan tillade mig at skrive os). Jeg glæder mig til et nyt år med nye fotos og oplevelser. Knus Lene

    SvarSlet
  3. Det er altid godt, at kigge tilbage på året, der er gået og opdage, at det trods alt er det gode, der fylder mest selvom der er bumb på vejen.
    Jeg har virkelig nydt Tante Grøns nye bog både teksten og ikke mindst de dejlige billeder.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  4. Kære Susan
    Sikken et år du har haft. Jeg bliver helt forpustet af både op- og nedture. Det er da træls med sådan et spøgelse. Forhåbetlig får du langsomt manet det på plads, hvor det hører hjemme. Sejt, at du orkede at holde åben have.
    Dit hundeprojekt og store hundeglæde er skønt at læse om :-)
    Jeg læser med, når du skriver noget - ingen er forpligtet til at levere til bestemte tider eller i bestemte mængder.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
  5. Sikke meget fint der er sket i dit liv i 2017, Susan, det er, som du siger, værd at samle på! At der også er en mindre glad side af livet, kender jeg bestemt godt til. Og så vil jeg sige at jeg næsten altid kikker forbi når du har skrevet et indlæg (selv om jeg ikke altid får lagt en kommentar), og jeg er altid glad for at besøge din blog. Om der kommer få eller mange indlæg er ikke så vigtigt, og man skal kun blogge når man har lyst og overskud :-)
    Tak for 2017, Susan! Jeg ønsker dig et godt 2018!
    Knus fra Nana

    SvarSlet
  6. Søde Susan :-)
    Hvor er det fint og ærligt skrevet. Det er virkelig en af dine mange gode sider & evner du har. Jeg håber så meget at vi kommer til at ses i enten det ene eller andet have-univers i 2018. Desværre kom vi ikke lige forbi Viborgs skønne have i sommers.
    Eeeelsker bare den bog om vores Tante og jeres billeder i. Det giver helt klart noget på positivitets-kontoen. Jeg ved om nogen hvad det vil sige at kæmpe med det du kalder "spøgelser". Min neurasteni fylder og udmatter mig fysisk og mentalt så snart jeg "overanstrenger"mig.
    Som Sebastian synger : "..du er ikke alene ..."

    Godt kæmpet Susan.
    De kærligste havehilsner

    Helle Aagaard's have på Sydfyn

    SvarSlet
  7. Kære Susan.
    Trods Spøgelser, så har dit år indeholdt mange smukke og glade minde. Haven er til for at sprede glæde og det glæder mig, at jeres har fået et ekstra boost. Endelig er de drømme, i ikke selv har kunne bestemme over, blevet til virkelighed.
    Jeg er inderligt glad for, at du fandt tiden og overskuddet til en gang tøsehygge i året der er gået. Det er altid en stor fornøjelse at besøge dig og jeg mindes de gode timer vi havde sammen.
    Foran os står et helt nyt år og jeg er helt sikkert på, at du får et fantastisk et af slagsen. Hvad betyder det, hvis ikke din blog er aktiv hele tiden? Så længe du finder glæden i dig selv igen.
    Knus og kram Heike

    SvarSlet
  8. Kære Susan.

    Dejligt at du inviterer dine spøgelser'indenfor'. På den måde bliver de mere medgørlige. Og med tiden gider de slet ikke at være hos dig længere :)

    Den bedste medicin til sådanne spøgelser er netop det du gør: at komme ud i naturen, være samme med dine hunde (og familie) og aller vigtigst, at lave noget der giver mening ( i dit tilfælde hundesengene).

    Inden du ser dig om, er spøgelserne rejst, og du kan bruge din energi på mere have- og hundeliv <3

    Tak fordi du trods at inviterer os indenfor i din have, her på bloggen. Det er en MEGET smuk og livsbekræftende have (og blog) du har, som jeg flittigt følger med i <3

    TAK!

    SvarSlet
  9. wow !!! it's beautiful and so lovely,i really like your good idea so much.Thank for sharing.

    หนังออนไลน์

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.