torsdag den 4. februar 2016

De sidste dage på vores ferie..... med VILDT vejr :-)

På vej tilbage til storbylivet fra den vilde og uregerlige natur begynder vi også så småt at glæde os til at komme hjem. Måske fordi vi også har set så mange steder som virkelig har givet mig inspiration til det derhjemme.


Vi har oplevet utroligt mange skønne steder med hvad vi syntes er rigtig god smag. Her er virkelig hyggeligt, sjæl og varme - og hvert et sted er unikt og helt sit eget. Jeg har suget til mig som en svamp, og det har været skønt sådan at få et indspark.


Denne restaurant i Sellfoss lå i en af byens ældste huse, og ud over vi fik det mest fantastiske lam at spise, så nød vi også hele atmosfæren. Gamle ting og sager - nøje udvalgte - med garanti, og sammen gav de bare stedet noget særligt.

 

Her fik jeg flere ideer og tanker om hvad jeg skal lige skal prøve der hjemme..... og så er det jo tanken kommer ... "Jeg glæder mig også til at komme hjem" :-)


I Reykjavik er der også mange skønne butikker. Masser af "turistede" ting selvfølgelig -  men bestemt også lækkert håndværk og tøj, design og finurlige ting.  Butikkerne har en sjæl og charme som mange butikker hjemme kunne lære noget af....


Flere butikker havde også åbent ret sent, så selv om man blev hængende over sin middag ret sent, som vi gjorde - eller om man kom sent retur til byen efter én af de mange udflugter, så var der noget at kigge på. Ja - så var der de butikker der havde lukket, men egentligt så var det nok en fordel at kigge butikker NÅR de er lukkede - det bliver nemlig knap så dyrt :-)


Opfindsomheden var stor og flere butikker havde deres helt egen stil. Her er det en barber som havde møbleret med gamle skønne ting. Se dét var en barber med personlighed - og det var ski ligefør man ville ønske man liiiige skulle derind engang. 


Reykjavik er en dejlig by. Vi føler os godt hjemme her, og vi slapper af. Folk er utroligt venlige og hjælpsomme - ligesom vi føler os helt trygge. Der er glade mennesker på gaden hele tiden, og alle smiler og hygger sig. Stemningen er virkelig god og afslappet. 


Og så er det jo særligt fint at se hvordan de her sætter pris på deres lysudsmykninger. Her er lyset ikke blot til ære for julen - men øjensynligt til glæde i hele den mørke tid. Det er et positivt lys som lægger sig over hele byen.


Vi er jo efterhånden blevet nogle natteravne heroppe. Ja - vores ide om at vi da nok ville bruge de mørke aftener på at sidde og gemme os på et værelse var helt forkert. Vi har brugt meget tid ude for at opleve, eller på et godt og hyggeligt spisested. Her er ikke kedeligt - selv om det er vintertid :-)


Vi har helt bevidst valgt hoteller som ligger meget centralt i Reykjavik - så er der ingen tid spildt, og det er nemt at ta´ en god kop kaffe med op på værelset.


Vejret i dag har ikke vist sig fra sin flotteste side - der var fra morgen udsigt til at det kun ville blive værre op af dagen. Men så var det jo vejr til byting - så som at tag på hvalmuseum. 


En imponerende oplevelse - og en øjenåbner. Det var helt specielt at se de forskellige hvaler vist i deres naturlige størrelser - og ved siden af hinanden.


Det var både flot og lærerigt - og for mig noget helt nyt. Det var virkelig spændende.



Nu er vi på vores sidste hotel - og i morgen går turen hjem over til lille Danmark. Turen herud til hotellet var i den vilde snestorm, og da vi nåede frem blæste det med vindstød op til 80 km/t. Heldigvis ikke så vildt som andre steder i landet - og hvor vi var for få dage siden. Her har vindstøddene lagt på 160 km/t. Store dele af landet har været lukket ned for alt trafik, og der var da også en overgang hvor jeg overvejede om det var en god ide at tage ud og få aftensmad.


Men vi gjorde det - og heldigvis for det. Vi vovede os ud i den Islandske storm og fandt en fiskerestaurant som vi har hørt så meget om. Og hvad kan jeg sige....  at spise sig mæt i "storm-friske" hummerhaler, må da være den perfekte måde at sige farvel til Island.


Når jeg tænker på det derhjemme så glæder jeg mig til vi ruller ind i vores egen indkørsel og til at være HJEMME. Jeg glæder mig til at kunne fylde huset med friske blomster, perlehyacinter og en masse forår - og så glæder jeg mig til at se vores dejlige hundebørn igen.

Men jeg glæder mig særligt over at vi nu har endnu flere dejlig minder og oplevelser i bagagen - og jeg glæder mig over, at jeg VED hvor meget vi vil nyde vores tur, også selv om den egentligt er ovre.

Minder slutter nemlig aldrig - øjeblikke bliver blot lageret og hvis man husker at tage dem frem engang imellem, så vil de altid leve videre.


VI SES HJEMME

TUSIND TAK FOR ALLE JERES HILSNER OG KOMMENTARER TIL MINE FERIEPOSTKORT. JEG HAR IKKE FÅET SVARET JER ALLE, MEN JEG HAR LÆST OG NYDT HVER EN ENKELT TANKE I HAR SENDT OS.

13 kommentarer:

  1. Altså Susan! Du er en fantastisk ambassadør for island både med dine usædvanligt smukke billeder og dine begejstrede tekster. Hvis jeg ellers havde råd og helbred var jeg allerede taget af sted. Mine forfædre opererede som hvalfangere, og flere af dem omkom som sådanne på de kanter for 3-4 hundrede år siden. Det var dengang, der ikke var noget, der hed elektrisk lys, hverken på Island eller andre steder, så de udførte et samfundsnyttigt arbejde med at skaffe brændstof til tranlamperne, og da fangsterne foregik ved, at hver fanger kastede med harpun fra fladpramme, kunne de ikke i den grad gøre indhug i bestandene, som det skete senere. jeg kunne godt tænke mig at besøge det museum, du viser billeder fra ... for slet ikke at komme på hvalsafari oppe nord for Lofoten; men det forbliver nok en drøm. Under alle omstændigheder:
    Tak for dine Islandsespister
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    P.S. Det glæder mig også, at du har haft øje for garn og strikketøj deroppe.

    SvarSlet
  2. Hvor er det fantastisk at investere mange penge i en ferie på et fremmed sted, og så får man bare fuld valuta plus for alle pengene. Det er jo helt fantastiske beretninger du ligger ud, og sikke fotos. Tak for det Susan, at du gider bruge tid på dine følgere, selv når du har ferie. :0)

    SvarSlet
  3. Rigtig god tur hjem I to. Jeg glæder mig til at se jer inden længe.
    Knus

    SvarSlet
  4. Rigtig god hjemrejse og endnu engang mange tusind tak for de mange skønne billeder, det har været en stor glæde at følge jeres oplevelser og ikke mindst den måde i oplever på, den positive holdning i har til livet er så berigende.

    SvarSlet
  5. I love your blog! All the best for you Susan! Joanna from Poland

    SvarSlet
  6. Hej Susan!
    Også tusinder vis af tak for alle de smukke og meget stemningsfulde postkort, som jeg i den grad har nydt, ved jeg nok har sagt det hver anden dag;-) men det er sådan jeg har det, og i dag er heller ingen undtagelse:-) jeg er vild med den stemning i formidler, tror jeg er blevet endda mere vild med Island, om end jeg ikke har besøgt landet.
    Rigtig god hjemrejse.
    Kærlige hilsner Anette

    SvarSlet
  7. Tusinde tak for smukke billeder fra jeres tur. De har givet næring til drømme:-)
    Vi skal helt sikkert til Island engang.
    Kh Lotte

    SvarSlet
  8. God tur hjem :)
    Det har været spændende at følge jeres tur rundt i det smukke Island :)

    SvarSlet
  9. Tak for turen, det var spændende at være "med". :)

    SvarSlet
  10. Wow, så kult med turen til Island! Selv drømmer jeg om å reise dit en gang :)
    Takk for spennende bilder og informasjoner!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susna.Tusind tak for utroligt smukke billeder fra jeres drømmetur til Island.
      Det har været dejligt at følge jer.Knus Jette

      Slet
  11. It is so much fun to see all your posts from your trip here in Iceland, you take such a beautiful photos I love the way you see Iceland... some things there I have never seen. like the whale museum, seems interesting. And I see that you ended your stay here at hotel Berg. it is almost in my nighbourhood, I live in the old part of Keflavík. And I used to walk my dog on the berg (have not done that for a while)
    Well thank you agean for a lovely blogposts, it was a pleasure to follow your trip.
    Hugs from Iceland
    Stína

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.